AKTUALNOŚCI

  •  
  • Pustka w tytule? Wypełnij ją czasownikiem!
  • Odbiorcom czasowniki kojarzą się z konkretnymi czynnościami, które sami wykonują na co dzień albo o których marzą. Są podstawą wielu związków frazeologicznych czy powszechnie znanych tytułów książek i filmów, które w tytułach możemy z powodzeniem przekształcać...

  • Więcej...
  •  
  • 6 skutecznych pomysłów na rozpoczęcie budowy relacji z dziennikarzami
  • W uprawianiu skutecznego pitchingu z pewnością pomocne są rozwinięte umiejętności personalne, ale przede wszystkim wymagane jest rzetelne przygotowanie. Nim chwycisz za telefon lub napiszesz wiadomość, przygotuj dobrze grunt pod rozmowę...

  • Więcej...
  •  
  • Nagłówki ze stylem
  • Informacja czy metafora? Apel czy gra słów? Styl nagłówków zależy od funkcji, jakie ma pełnić tekst, i naszej intencji...

  • Więcej...
  •  
  • Co irytuje dziennikarzy?
  • Poznajcie zestawienie najczęstszych błędów popełnianych przez PR-owców w kontaktach z dziennikarzami według Łukasza Majewskiego...

  • Więcej...
  •  
  • 31 maja - nowy termin szkolenia z wideo marketingu
  • Uczestnicy dowiedzą się m.in., jak stworzyć wideo, które klienci chcą oglądać; jakie treści wideo angażują użytkowników Facebooka; jak implementować wideo w dotychczasową komunikację marki; jak optymalizować kanał i treści na YouTubie...

  • Więcej...

Klient versus agencja: stare dobre małżeństwo czy nowoczesny konkubinat?

Klient i agencja PR powinni być jak zgrane małżeństwo: umieć czytać w swoich myślach. W mniej idealnym świecie – umieć jasno i czytelnie artykułować swoje potrzeby. Taki model współpracy klient-agencja miałem możność zaobserwować wielokrotnie za granicą. W naszych warunkach zbyt często klienci traktują agencje jak wyrobników, a agencje klientów – jak maszynkę do automatycznego wypłacania comiesięcznego „fee”. Ponieważ jednak w tym układzie (jak w małżeństwie) to jedna strona zazwyczaj trzyma kasę (klient), pozwolę sobie podzielić się kilkoma obserwacjami i prostymi radami, jak relacje te agencja może poprawić - dla swojego dobra. Niektóre mogą się wydawać oczywiste, ale może dlatego właśnie agencje o nich czasami zapominają.

Gdy reprezentujesz agencję:

  1. ZAWSZE odbieraj telefon od klienta, nawet jeśli jesteś na spotkaniu z innym; są sposoby, aby zrobić to taktownie bez urażania nikogo – ale to inny temat. Albo oddzwoń NATYCHMIAST, w ciągu minuty. Nic tak nie frustruje klienta, jak nieodbierane telefony lub oddzwonienie dopiero po 2-3 godzinach.

  2. Potwierdź jak najszybciej otrzymanie każdego maila, nawet jeśli praca nad jego zawartością potrwa jakiś czas; to zapewni klientowi komfort psychiczny.

  3. Nie zmieniaj osób kontaktowych, chyba że wystąpiły „czynniki wyższe”, jak długotrwała choroba lub zwolnienie a z pracy. Klienci kochają przyzwyczajać się do stałej pielęgniarki….

  4. Jeśli natomiast klient sam poprosi o wymianę osoby lub zespołu, zrób to natychmiast, bez tłumaczenia: „Ale to przecież nasz najlepszy account…”.

  5. Traktuj klienta tak, jakby był zawsze mądrzejszy od Ciebie (czasem tak się może zdarzyć…) – nie wciskaj mu kitu i nie traktuj jak naiwniaka, któremu można sprzedać wszystkie pomysły czy projekty, których inni wcześniej kupić nie chcieli.

  6. NIGDY nie spóźniaj się na spotkania. Jeżeli spotkanie jest o godz. 11.00 w biurze klienta oznacza to, że musisz być w sali konferencyjnej gotów, z odpaloną prezentacją na laptopie i rozłożonymi materiałami o godz. 10.50!!! Większość polskich agencji uważa, że spotkanie o godz. 11.00 oznacza, że w ramach kwadransa akademickiego mogą się one zjawić w recepcji klienta ok. godz. 11.10, zacząć załatwiać procedury wejścia i wydania identyfikatorów – potem spokojnie udać się do windy, poczekać na nią i z godnością zacząć się instalować w sali ok. 11.20, bo przecież „Znowu były takie korki na mieście…”.

  7. Staraj się być niezbędnym i cenionym doradcą klienta, nie tylko wykonawcą jego woli i poleceń. Aby taki status osiągnąć nie wystarczy pozycjonować się, jako „doradca strategiczny” z odpowiednio wysoką (czym uzasadnioną?) metką cenową, ale na taki status zarobić mądrymi i przydatnym radami. Większość firm (w tym ich działy PR) jest tak zabiegana wokół własnego korporacyjnego ogona, że z ulgą przyjmie kompetentne rady i pomoc strategicznego doradcy, który na sprawy patrzy z dystansu.

  8. Z własnej inicjatywy zgłaszaj klientowi ciekawe pomysły na działania, o których on sam jeszcze nie pomyślał. Nie frustruj się, gdy ich od razu nie „kupi”. Nasionko raz posadzone zacznie powoli kiełkować i po kilku takich inicjatywach z Twojej strony klient sam zacznie Cię traktować, jako niezbędnego długodystansowego partnera. Wymagać to będzie śledzenia branży, obserwowania rynku i doskonałego rozeznania w oczekiwaniach i potrzebach klienta, a może nawet uświadamiania mu rzeczy, o których sam nie pomyślał – ale warto.

  9. Każdy kryzys to doskonała szansa dla agencji do wykazania swojej przydatności, nawet jeśli jesteś „zwykłą” agencją eventową. Przewiduj kryzysy, monitoruj sytuację na rynku, pro-aktywnie ostrzegaj klienta, przygotowuj go na wszelkie niespodzianki. A gdy już czasami, niestety, dojdzie do nich – staraj się być przydatny na wszelkie sposoby, nawet wykraczając poza swój brief; trochę jak w życiu, gdy trzeba pomóc przyjacielowi.

  10. Bądź zawsze pod ręką. Czasem klient zwraca się z nietypową, nagłą, ale gardłową dla niego sprawą lub prośbą (choćby ten wyśmiewany niedawno zakup flaszki na prezent dla gościa klienta) – nie zadzieraj wtedy nosa; pokaż, że w każdej sytuacji jesteś pomocny.

  11. ZAWSZE stosuj starą anglosaską zasadę biznesową: „No job is too small for us”.

  12. NIGDY nie wysyłaj na spotkania z klientem stażystów lub świeżo pozyskanych absolwentów; niech najpierw przez dłuuuuuuuugi czas czeladnikują w czterech ścianach Twojej agencji, zanim ich wystawisz na widok publiczny.

Te proste zasady pozwolą zbudować solidne fundamenty reputacji każdej agencji w oczach klienta. Dalszy rozwój reputacji wymaga stosowania kolejnych zasad, których starczyło by na sporą książkę.

Zbigniew Lazar


Zapraszamy do zapisów na szkolenie ze Zbigniewem Lazarem

Komunikacja w kryzysie: co zrobić, gdy nam klimat nie sprzyja

28 lutego (piątek)

Sprawdź PROGRAM SZKOLENIA

ZAPISZ SIĘ na szkolenie

W trakcie szkolenia uczestnicy dowiedzą się:

  • jak współpracować w kryzysie z mediami
  • jakie są grupy nacisku
  • czego unikać, a na czym się koncentrować
  • jak radzić sobie z agresją przeciwników
  • jak pracować z agencjami w sytuacjach kryzysowych
  • jak obrócić kryzys w sukces

Zbigniew Lazar jest wykładowcą Akademii PRoto - www.akademiaproto.pl

Akademia PRoto to projekt szkoleniowy portalu PRoto.pl. Naszym celem jest umożliwienie dostępu do praktycznej wiedzy z zakresu public relations wszystkim osobom, które mają potrzebę wzbogacenia swoich kompetencji zawodowych.

W ramach Akademii PRoto mogą Państwo, w dowolnym czasie i miejscu, skorzystać z pełnego kursu on-line, albo wybrać jego pojedyncze moduły lub pakiety tematyczne – zapoznaj się z kursem internetowym.

Swoją wiedzę z PR-u można poszerzać w trakcie jedno- i dwudniowych warsztatów i szkoleń otwartych, których kilka organizujemy w każdym miesiącu – zobacz najbliższe terminy szkoleń.

W ofercie Akademii mamy także szkolenia "szyte na miarę" – poznaj nasze szkolenia wewnętrzne

 

 

 

NOWOŚCI

  •  
  • Sprawdź PAKIET DLA INDYWIDUALISTÓW!

    Nowość w Akademii PRoto! Ty – sam wybierasz (...). My – dajemy Tobie w pakiecie 30% rabatu od ceny regularnej.

  • Więcej...
  •  
  • PR dla start-upów. Nowy pakiet w kursie internetowym!
  • Wystartowałeś z własną firmą? Masz głowę pełną pomysłów na innowacje, ale myśli zaprząta Ci promocja swoich produktów lub usług? Chcesz więcej wiedzieć o PR, ale...

  • Więcej...
  •  
  • Copywriting – skuteczna komunikacja za pomocą słów. Nowy moduł w kursie internetowym!
  • Od 9 września jest dostępny nowy moduł w kursie internetowym Akademii PRoto – „Copywriting – skuteczna komunikacja za pomocą słów”. Autorem modułu jest Joanna Delbar, Prezes Agencji Public Relations Telma Group Communications, wiceprezes Związku Firm Public Relations.

     

  • Więcej...