Odbiorcom czasowniki kojarzą się z konkretnymi czynnościami, które sami wykonują na co dzień albo o których marzą. Są podstawą wielu związków frazeologicznych czy powszechnie znanych tytułów książek i filmów, które w tytułach możemy z powodzeniem przekształcać...
W uprawianiu skutecznego pitchingu z pewnością pomocne są rozwinięte umiejętności personalne, ale przede wszystkim wymagane jest rzetelne przygotowanie. Nim chwycisz za telefon lub napiszesz wiadomość, przygotuj dobrze grunt pod rozmowę...
Informacja czy metafora? Apel czy gra słów? Styl nagłówków zależy od funkcji, jakie ma pełnić tekst, i naszej intencji...
Poznajcie zestawienie najczęstszych błędów popełnianych przez PR-owców w kontaktach z dziennikarzami według Łukasza Majewskiego...
Uczestnicy dowiedzą się m.in., jak stworzyć wideo, które klienci chcą oglądać; jakie treści wideo angażują użytkowników Facebooka; jak implementować wideo w dotychczasową komunikację marki; jak optymalizować kanał i treści na YouTubie...
Blogi już dawno przestały być tylko osobistymi pamiętniczkami, stają się jednym z bardziej znaczących nowych mediów. Już setki tysięcy, a według niektórych źródeł nawet 3 miliony osób w Polsce prowadzi blogi. I choć w większości będą to rzeczywiście prywatne pamiętniczki, czy jednonotkowe, porzucone blogi, to wiele z nich potrafi osiągać całkiem spore zasięgi - kilkaset tysięcy lub nawet ponad milion unikalnych użytkowników miesięcznie. Do tego dochodzi wiarygodność. Stali czytelnicy danego bloga chętniej uwierzą blogerowi, który opisując dany produkt lub wyrażając o nim opinię kładzie na szali swoją wiarygodność, aniżeli reklamie - pozbawionej kontekstu osobowego i zazwyczaj totalnie zmyślonej, napisanej jak scenariusz filmu.
Jest to jednak zupełnie nowa rzeczywistość i trochę “dziki zachód”. Firmy nieporadnie zabierają się do współpracy popełniając masę błędów. Konstruują zbyt naiwne oferty myśląc, że bloger jako osoba prywatna “łyknie” wszystko”. Agencje nieporadnie zabierają się za dobór blogerów do akcji - nie ma jednego spisu, czy innego indeksu blogów, więc ich dobranie jest trudne. Często kończy się na wyborze tych samych blogów, znanych z tradycyjnych mediów, a przecież jest tyle ciekawych, nieogranych jeszcze autorów. Wszystko robione jest pod presją czasu, jak to w “branży” bywa, przed samym dealinem, a przecież po drugiej stronie siedzą prywatne osoby, mające zazwyczaj swoją pracę, swój dom, działające w zupełnie innej rzeczywistości i nie siedzące być może non stop przy komputerze by odpowiedzieć na maila. Niestety będą to też często osoby nieodpowiedzialne, podchodzące do współpracy bardzo amatorsko - ale taki już urok tego półamatorskiego medium.
I choć sytuacja zaczyna się powoli normować - blogerzy podchodzą do współpracy bardziej profesjonalnie (udostępniają statystyki i dane kontaktowe, pilnują terminów), a agencje zaczynają uczyć się współpracy z blogerami (jest coraz mniej śmiesznych ofert żerujących na naiwności, coraz lepiej dobierane są blogi do akcji) to jest jeszcze bardzo dużo do zrobienia. Pamiętaj jednak jedno - znakomita większość blogerów nie prowadzi swoich blogów po to, by zarabiać pieniądze. To może być celem, ale na pewno nie głównym. Pamiętaj więc, że nie jesteś numerem jeden na liście priorytetów. A ci, którzy tylko po to piszą, by zarabiać, zazwyczaj… nie do końca są warci twojej uwagi.
Na koniec dobra wiadomość. Dobry przebieg współpracy z blogerem to nie kwestia tajemnej wiedzy. To kwestia tego, byś poświęcił temu trochę więcej czasu i… pomyślał. Zastanowił się. Spojrzał na to proponujesz i jak rozmawiasz "po ludzku". Wszedł na chwilę w jego buty. Czy to co proponujesz jest fair? Czy ty zgodziłbyś się na taką współpracę?
Wszyscy posiadamy te umiejętności. Choć czasem zapominamy jak z nich korzystać.
Michał Górecki
w Warszawie
Sprawdź PROGRAM SZKOLENIA
Michał Górecki jest wykładowcą Akademii PRoto - www.akademiaproto.pl
Akademia PRoto to projekt szkoleniowy portalu PRoto.pl. Naszym celem jest umożliwienie dostępu do praktycznej wiedzy z zakresu public relations wszystkim osobom, które mają potrzebę wzbogacenia swoich kompetencji zawodowych.
W ramach Akademii PRoto mogą Państwo, w dowolnym czasie i miejscu, skorzystać z pełnego kursu on-line, albo wybrać jego pojedyncze moduły lub pakiety tematyczne – zapoznaj się z kursem internetowym.
Swoją wiedzę z PR-u można poszerzać w trakcie jedno- i dwudniowych warsztatów i szkoleń otwartych, których kilka organizujemy w każdym miesiącu – zobacz najbliższe terminy szkoleń.
W ofercie Akademii mamy także szkolenia "szyte na miarę" – poznaj nasze szkolenia wewnętrzne
Nowość w Akademii PRoto! Ty – sam wybierasz (...). My – dajemy Tobie w pakiecie 30% rabatu od ceny regularnej.
Wystartowałeś z własną firmą? Masz głowę pełną pomysłów na innowacje, ale myśli zaprząta Ci promocja swoich produktów lub usług? Chcesz więcej wiedzieć o PR, ale...
Od 9 września jest dostępny nowy moduł w kursie internetowym Akademii PRoto – „Copywriting – skuteczna komunikacja za pomocą słów”. Autorem modułu jest Joanna Delbar, Prezes Agencji Public Relations Telma Group Communications, wiceprezes Związku Firm Public Relations.