Odbiorcom czasowniki kojarzą się z konkretnymi czynnościami, które sami wykonują na co dzień albo o których marzą. Są podstawą wielu związków frazeologicznych czy powszechnie znanych tytułów książek i filmów, które w tytułach możemy z powodzeniem przekształcać...
W uprawianiu skutecznego pitchingu z pewnością pomocne są rozwinięte umiejętności personalne, ale przede wszystkim wymagane jest rzetelne przygotowanie. Nim chwycisz za telefon lub napiszesz wiadomość, przygotuj dobrze grunt pod rozmowę...
Informacja czy metafora? Apel czy gra słów? Styl nagłówków zależy od funkcji, jakie ma pełnić tekst, i naszej intencji...
Poznajcie zestawienie najczęstszych błędów popełnianych przez PR-owców w kontaktach z dziennikarzami według Łukasza Majewskiego...
Uczestnicy dowiedzą się m.in., jak stworzyć wideo, które klienci chcą oglądać; jakie treści wideo angażują użytkowników Facebooka; jak implementować wideo w dotychczasową komunikację marki; jak optymalizować kanał i treści na YouTubie...
Poniżej kontynuacja tekstu Bartosz Batora. Część I znajduje się tutaj.
Często w sytuacji gdy chcemy wykorzystać w naszej pracy cudzy utwór to mówi nam się, że jest to możliwe. Tymczasem cóż to takiego tzw. dozwolony użytek? To pojęcie dość szerokie, polskie przepisy przewidują kilka jego odmian: osobisty, publiczny. Ponadto w ramach dozwolonego użytku funkcjonują tak dobrze znane nam z dnia codziennego zjawiska jak prawo cytatu czy przedruku. Na ile są one przydatne w pracy PR-owca? Niestety ta rzekoma swoboda jest mitem i nierzadko padamy jego ofiarą. Musimy być ostrożni. Nieuważni, możemy sprowadzić na siebie kłopoty.
Gdy chcemy skorzystać z utworu w zakresie własnego użytku osobistego musimy pamiętać, że za takowy uznaje się jedynie korzystanie z pojedynczych egzemplarzy utworu, a ponadto tylko przez co najwyżej wąski krąg osób pozostających w związku osobistym np. stosunku towarzyskiego. Ponadto utwór, z którego chcemy skorzystać musi być już rozpowszechnionych tzn. to utwór, który za zezwoleniem twórcy został wcześniej w jakikolwiek sposób udostępniony publicznie. Gdy wspomniane warunki są spełnione to tylko wtedy możemy bez zezwolenia twórcy skorzystać nieodpłatnie z jego utworu.
Osobną kategorią dozwolonego użytku jest taki, który określa się jako publiczny. Z perspektywy PR-owca ma on niestety drugorzędne znaczenie. Kto korzysta z przepisów o dozwolonym użytku publicznym? Otóż są to instytucje naukowe, oświatowe w tym biblioteki, archiwa czy szkoły. Dzięki nim wspomniane podmioty mogą np. nieodpłatnie udostępniać egzemplarze utworów.
Ważny i dla wielu równie zaskakujący zapis zawiera prawo autorskiego w zakresie komercyjnego wykorzystania utworów plastycznych. Zastrzega on, że tylko właściciel egzemplarza takiego utworu może go wystawiać publicznie, i to jeżeli nie łączy się z tym osiąganie korzyści majątkowych! Podobnie będzie np. z utworami muzycznymi. Wolno bowiem nieodpłatnie wykonywać rozpowszechnione utwory, ale tylko podczas ceremonii religijnych, imprez szkolnych i akademickich lub oficjalnych uroczystości państwowych. I to pod warunkiem, że nawet pośrednio nie łączy się to z osiąganiem korzyści majątkowych. Ustawa wyraźnie wyłącza dozwolony użytek w przypadku imprez reklamowych, promocyjnych bądź wyborczych! A to one są codziennością PR-owca.
Z szeregu przepisów dotyczących dozwolonego użytku z perspektywy osoby zajmującej się public relations ważny może okazać się ten, który dotyczy obiektów powszechnie dostępnych. Daje on sporo swobody, każdy z jego punktów zawiera jednak zastrzeżenie, o którym użytkownicy często zapominają. Otóż zgodnie z prawem może rozpowszechniać utwory wystawione na stałe na ogólnie dostępnych drogach, ulicach, placach lub w ogrodach. Jednakże możemy to robić nie do tego samego użytku. Ponadto wolno rozpowszechniać utwory wystawione w publicznych zbiorach np. muzeach czy galeriach. W tym przypadku wspomniane zastrzeżenie dotyczy tego, że winno to być tylko w katalogach i w wydawnictwach publikowanych dla promocji tych utworów bądź w sprawozdaniach o aktualnych wydarzeniach w mediach. Często to właście PR-owcy przygotowuję wspomniane treści.
Wreszcie kilka słów prawie przedruku i cytatu. Pierwsze polega na dopuszczalności rozpowszechniania w celach informacyjnych w mediach m.in. już rozpowszechnionych sprawozdań o aktualnych wydarzeniach, aktualnych artykułów na bieżące tematy – chyba, że zastrzeżono, że jest to zabronione oraz aktualnych wypowiedzi i fotografii reporterskich. Drugie czyli prawo cytatu to prawo do przytaczania w utworach stanowiących samoistną całość urywków rozpowszechnionych utworów lub nawet drobnych utworów w całości, ale m.in. w zakresie uzasadnionym wyjaśnieniem czy analizą krytyczną. Nie możemy zatem swobodnie używać fragmentów np. cudzych tekstów. Trzeba to robić m.in. w określonym celu i odpowiednio wplatać je w treści naszego autorstwa.
Na koniec ważna informacja – można korzystać z utworu w ramach dozwolonego użytku pod warunkiem wymienienia imienia i nazwiska twórcy oraz źródła. Gdy o tym zapomnimy w określonych okolicznościach może takie działanie zostać uznane za przywłaszczenie autorstwa lub wprowadzanie co do niego w błąd. Takie zachowanie (plagiat), o którym wspomniałem wcześniej uznawane jest za przestępstwo, za które grozi nie tylko grzywna ale nawet kara pozbawienia wolności.
Bartosz Bator
w Warszawie
- PR-owiec jako twórca treści w sieci, jego prawa i obowiązki
- Najczęstsze błędy i nadużycia wykorzystujących cudze treści bądź jak chronić te własnego autorstwa
- Jak tworzyć treści by chronić dobra osobiste i prawo do wizerunku?
- Jak moderować dyskusję i autoryzować wypowiedzi w sieci?
- Rola miejsca, w którym umieszczamy treści w sieci
Na szkoleniu omówimy i przedyskutujemy konkretne przykłady z praktyki ilustrujących omawiane zagadnienia. Przećwiczymy umiejętności poprzez zadania nawiązujące do rzeczywistych przypadków z praktyki.
Sprawdź szczegółowy PROGRAM SZKOLENIA
Zapisz się na szkolenie
Bartosz Bator jest wykładowcą Akademii PRoto - www.akademiaproto.pl
Akademia PRoto to projekt szkoleniowy portalu PRoto.pl. Naszym celem jest umożliwienie dostępu do praktycznej wiedzy z zakresu public relations wszystkim osobom, które mają potrzebę wzbogacenia swoich kompetencji zawodowych.
W ramach Akademii PRoto mogą Państwo, w dowolnym czasie i miejscu, skorzystać z pełnego kursu on-line, albo wybrać jego pojedyncze moduły lub pakiety tematyczne – zapoznaj się z kursem internetowym.
Swoją wiedzę z PR-u można poszerzać w trakcie jedno- i dwudniowych warsztatów i szkoleń otwartych, których kilka organizujemy w każdym miesiącu – zobacz najbliższe terminy szkoleń.
W ofercie Akademii mamy także szkolenia "szyte na miarę" – poznaj nasze szkolenia wewnętrzne
Nowość w Akademii PRoto! Ty – sam wybierasz (...). My – dajemy Tobie w pakiecie 30% rabatu od ceny regularnej.
Wystartowałeś z własną firmą? Masz głowę pełną pomysłów na innowacje, ale myśli zaprząta Ci promocja swoich produktów lub usług? Chcesz więcej wiedzieć o PR, ale...
Od 9 września jest dostępny nowy moduł w kursie internetowym Akademii PRoto – „Copywriting – skuteczna komunikacja za pomocą słów”. Autorem modułu jest Joanna Delbar, Prezes Agencji Public Relations Telma Group Communications, wiceprezes Związku Firm Public Relations.