AKTUALNOŚCI

  •  
  • Pustka w tytule? Wypełnij ją czasownikiem!
  • Odbiorcom czasowniki kojarzą się z konkretnymi czynnościami, które sami wykonują na co dzień albo o których marzą. Są podstawą wielu związków frazeologicznych czy powszechnie znanych tytułów książek i filmów, które w tytułach możemy z powodzeniem przekształcać...

  • Więcej...
  •  
  • 6 skutecznych pomysłów na rozpoczęcie budowy relacji z dziennikarzami
  • W uprawianiu skutecznego pitchingu z pewnością pomocne są rozwinięte umiejętności personalne, ale przede wszystkim wymagane jest rzetelne przygotowanie. Nim chwycisz za telefon lub napiszesz wiadomość, przygotuj dobrze grunt pod rozmowę...

  • Więcej...
  •  
  • Nagłówki ze stylem
  • Informacja czy metafora? Apel czy gra słów? Styl nagłówków zależy od funkcji, jakie ma pełnić tekst, i naszej intencji...

  • Więcej...
  •  
  • Co irytuje dziennikarzy?
  • Poznajcie zestawienie najczęstszych błędów popełnianych przez PR-owców w kontaktach z dziennikarzami według Łukasza Majewskiego...

  • Więcej...
  •  
  • 31 maja - nowy termin szkolenia z wideo marketingu
  • Uczestnicy dowiedzą się m.in., jak stworzyć wideo, które klienci chcą oglądać; jakie treści wideo angażują użytkowników Facebooka; jak implementować wideo w dotychczasową komunikację marki; jak optymalizować kanał i treści na YouTubie...

  • Więcej...

Bator: za co grozi paragraf? Część II

Poniżej kontynuacja tekstu Bartosz Batora. Część I znajduje się tutaj.

Często w sytuacji gdy chcemy wykorzystać w naszej pracy cudzy utwór to mówi nam się, że jest to możliwe. Tymczasem cóż to takiego tzw. dozwolony użytek? To pojęcie dość szerokie, polskie przepisy przewidują kilka jego odmian: osobisty, publiczny. Ponadto w ramach dozwolonego użytku funkcjonują tak dobrze znane nam z dnia codziennego zjawiska jak prawo cytatu czy przedruku. Na ile są one przydatne w pracy PR-owca? Niestety ta rzekoma swoboda jest mitem i nierzadko padamy jego ofiarą. Musimy być ostrożni. Nieuważni, możemy sprowadzić na siebie kłopoty.

Gdy chcemy skorzystać z utworu w zakresie własnego użytku osobistego musimy pamiętać, że za takowy uznaje się jedynie korzystanie z pojedynczych egzemplarzy utworu, a ponadto tylko przez co najwyżej wąski krąg osób pozostających w związku osobistym np. stosunku towarzyskiego. Ponadto utwór, z którego chcemy skorzystać musi być już rozpowszechnionych tzn. to utwór, który za zezwoleniem twórcy został wcześniej w jakikolwiek sposób udostępniony publicznie. Gdy wspomniane warunki są spełnione to tylko wtedy możemy bez zezwolenia twórcy skorzystać nieodpłatnie z jego utworu.

Osobną kategorią dozwolonego użytku jest taki, który określa się jako publiczny. Z perspektywy PR-owca ma on niestety drugorzędne znaczenie. Kto korzysta z przepisów o dozwolonym użytku publicznym? Otóż są to instytucje naukowe, oświatowe w tym biblioteki, archiwa czy szkoły. Dzięki nim wspomniane podmioty mogą np. nieodpłatnie udostępniać egzemplarze utworów.

Ważny i dla wielu równie zaskakujący zapis zawiera prawo autorskiego w zakresie komercyjnego wykorzystania utworów plastycznych. Zastrzega on, że tylko właściciel egzemplarza takiego utworu może go wystawiać publicznie, i to jeżeli nie łączy się z tym osiąganie korzyści majątkowych! Podobnie będzie np. z utworami muzycznymi. Wolno bowiem nieodpłatnie wykonywać rozpowszechnione utwory, ale tylko podczas ceremonii religijnych, imprez szkolnych i akademickich lub oficjalnych uroczystości państwowych. I to pod warunkiem, że nawet pośrednio nie łączy się to z osiąganiem korzyści majątkowych. Ustawa wyraźnie wyłącza dozwolony użytek w przypadku imprez reklamowych, promocyjnych bądź wyborczych! A to one są codziennością PR-owca.

Z szeregu przepisów dotyczących dozwolonego użytku z perspektywy osoby zajmującej się public relations ważny może okazać się ten, który dotyczy obiektów powszechnie dostępnych. Daje on sporo swobody, każdy z jego punktów zawiera jednak zastrzeżenie, o którym użytkownicy często zapominają. Otóż zgodnie z prawem może rozpowszechniać utwory wystawione na stałe na ogólnie dostępnych drogach, ulicach, placach lub w ogrodach. Jednakże możemy to robić nie do tego samego użytku. Ponadto wolno rozpowszechniać utwory wystawione w publicznych zbiorach np. muzeach czy galeriach. W tym przypadku wspomniane zastrzeżenie dotyczy tego, że winno to być tylko w katalogach i w wydawnictwach publikowanych dla promocji tych utworów bądź w sprawozdaniach o aktualnych wydarzeniach w mediach. Często to właście PR-owcy przygotowuję wspomniane treści.

Wreszcie kilka słów prawie przedruku i cytatu. Pierwsze polega na dopuszczalności rozpowszechniania w celach informacyjnych w mediach m.in. już rozpowszechnionych sprawozdań o aktualnych wydarzeniach, aktualnych artykułów na bieżące tematy – chyba, że zastrzeżono, że jest to zabronione oraz aktualnych wypowiedzi i fotografii reporterskich. Drugie czyli prawo cytatu to prawo do przytaczania w utworach stanowiących samoistną całość urywków rozpowszechnionych utworów lub nawet drobnych utworów w całości, ale m.in. w zakresie uzasadnionym wyjaśnieniem czy analizą krytyczną. Nie możemy zatem swobodnie używać fragmentów np. cudzych tekstów. Trzeba to robić m.in. w określonym celu i odpowiednio wplatać je w treści naszego autorstwa.

Na koniec ważna informacja – można korzystać z utworu w ramach dozwolonego użytku pod warunkiem wymienienia imienia i nazwiska twórcy oraz źródła. Gdy o tym zapomnimy w określonych okolicznościach może takie działanie zostać uznane za przywłaszczenie autorstwa lub wprowadzanie co do niego w błąd. Takie zachowanie (plagiat), o którym wspomniałem wcześniej uznawane jest za przestępstwo, za które grozi nie tylko grzywna ale nawet kara pozbawienia wolności.

Bartosz Bator

Już 27 marca (czwartek)

w Warszawie

SZKOLENIE OTWARTE

Dos and dont's komunikacji online:

jak komunikować się w internecie w granicach prawa

- PR-owiec jako twórca treści w sieci, jego prawa i obowiązki

- Najczęstsze błędy i nadużycia wykorzystujących cudze treści bądź jak chronić te własnego autorstwa

- Jak tworzyć treści by chronić dobra osobiste i prawo do wizerunku?

- Jak moderować dyskusję i autoryzować wypowiedzi w sieci?

- Rola miejsca, w którym umieszczamy treści w sieci

Na szkoleniu omówimy i przedyskutujemy konkretne przykłady z praktyki ilustrujących omawiane zagadnienia. Przećwiczymy umiejętności poprzez zadania nawiązujące do rzeczywistych przypadków z praktyki.


Sprawdź szczegółowy PROGRAM SZKOLENIA

Zapisz się na szkolenie

Bartosz Bator jest wykładowcą Akademii PRoto - www.akademiaproto.pl

Akademia PRoto to projekt szkoleniowy portalu PRoto.pl. Naszym celem jest umożliwienie dostępu do praktycznej wiedzy z zakresu public relations wszystkim osobom, które mają potrzebę wzbogacenia swoich kompetencji zawodowych.

W ramach Akademii PRoto mogą Państwo, w dowolnym czasie i miejscu, skorzystać z pełnego kursu on-line, albo wybrać jego pojedyncze moduły lub pakiety tematyczne – zapoznaj się z kursem internetowym.

Swoją wiedzę z PR-u można poszerzać w trakcie jedno- i dwudniowych warsztatów i szkoleń otwartych, których kilka organizujemy w każdym miesiącu – zobacz najbliższe terminy szkoleń.

W ofercie Akademii mamy także szkolenia "szyte na miarę" – poznaj nasze szkolenia wewnętrzne

 

NOWOŚCI

  •  
  • Sprawdź PAKIET DLA INDYWIDUALISTÓW!

    Nowość w Akademii PRoto! Ty – sam wybierasz (...). My – dajemy Tobie w pakiecie 30% rabatu od ceny regularnej.

  • Więcej...
  •  
  • PR dla start-upów. Nowy pakiet w kursie internetowym!
  • Wystartowałeś z własną firmą? Masz głowę pełną pomysłów na innowacje, ale myśli zaprząta Ci promocja swoich produktów lub usług? Chcesz więcej wiedzieć o PR, ale...

  • Więcej...
  •  
  • Copywriting – skuteczna komunikacja za pomocą słów. Nowy moduł w kursie internetowym!
  • Od 9 września jest dostępny nowy moduł w kursie internetowym Akademii PRoto – „Copywriting – skuteczna komunikacja za pomocą słów”. Autorem modułu jest Joanna Delbar, Prezes Agencji Public Relations Telma Group Communications, wiceprezes Związku Firm Public Relations.

     

  • Więcej...