AKTUALNOŚCI

  •  
  • Pustka w tytule? Wypełnij ją czasownikiem!
  • Odbiorcom czasowniki kojarzą się z konkretnymi czynnościami, które sami wykonują na co dzień albo o których marzą. Są podstawą wielu związków frazeologicznych czy powszechnie znanych tytułów książek i filmów, które w tytułach możemy z powodzeniem przekształcać...

  • Więcej...
  •  
  • 6 skutecznych pomysłów na rozpoczęcie budowy relacji z dziennikarzami
  • W uprawianiu skutecznego pitchingu z pewnością pomocne są rozwinięte umiejętności personalne, ale przede wszystkim wymagane jest rzetelne przygotowanie. Nim chwycisz za telefon lub napiszesz wiadomość, przygotuj dobrze grunt pod rozmowę...

  • Więcej...
  •  
  • Nagłówki ze stylem
  • Informacja czy metafora? Apel czy gra słów? Styl nagłówków zależy od funkcji, jakie ma pełnić tekst, i naszej intencji...

  • Więcej...
  •  
  • Co irytuje dziennikarzy?
  • Poznajcie zestawienie najczęstszych błędów popełnianych przez PR-owców w kontaktach z dziennikarzami według Łukasza Majewskiego...

  • Więcej...
  •  
  • 31 maja - nowy termin szkolenia z wideo marketingu
  • Uczestnicy dowiedzą się m.in., jak stworzyć wideo, które klienci chcą oglądać; jakie treści wideo angażują użytkowników Facebooka; jak implementować wideo w dotychczasową komunikację marki; jak optymalizować kanał i treści na YouTubie...

  • Więcej...

Delbar: copywriting, czyli świat słów w PR-ze

Świat wirtualny, internet wypracował nowy język, swoistą nowomowę. Posługiwanie się skrótami, opuszczanie znaków interpunkcyjnych i, niestety, coraz częściej zapisywanie fonetyczne poszczególnych wyrazów doprowadziło bezpośrednio do wielu błędów ortograficznych i stylistycznych, których jest pełno w sieci. Jednym z podstawowych narzędzi PR-owca jest doskonałe opanowanie warsztatu pisania, posługiwanie się piękną polszczyzną, nienagannym stylem. Pomimo coraz większej powszechności pisania „à la Internet”, czyli z błędami oraz w krótkich formach, my, doświadczeni PR-owcy staramy się nieustannie przypominać o konieczności posiadania wiedzy na temat języka polskiego oraz zasad obowiązujących w komunikacji z dziennikarzami i opinią publiczną.

Błędy językowe wkradły się do informacji prasowych, ulotek oraz do artykułów zamieszczanych w sieci. Święcą triumfy na Facebooku i Twitterze. Na razie błędy te są jeszcze nagłaśnianie, śmiejemy się z nich tak jak kiedyś w Przekroju z „Humoru zeszytów”, udostępniamy na naszych profilach. Niebezpieczne jest jednak to, że zaczyna wzrastać akceptacja dla takiego stylu: niedbałego, często z pominięciem składni, z brakiem podstawowej wiedzy na temat gramatyki. Rozumiem, że język ewoluuje, niektóre słowa znikają takie jak: ongiś, zaiste, azaliż, a niektóre wchodzą do potocznej mowy np. zabukować. Nie zmienia to faktu, że zasady języka pozostają niezmienne.

Język PR-u, szczególnie w obszarze kontaktów z mediami, podlega kilku zasadom. Między innymi takiej, że piszemy wyłącznie o faktach. To nie język reklamy, w której możemy „pływać” i używać słów typu „najpiękniejszy”, „najlepszy”, „jedyny w swoim rodzaju”. W informacjach pisanych do mediów musimy przede wszystkim oprzeć się na faktach. Na moich warsztatach posługuję się m.in. tekstem, który zaczyna się jak bajka „za oknem robi się zimno, pojawiają się pierwsze przymrozki, opadają liście”…i dalej kolejne 15 zdań w tym stylu. Dopiero potem okazuje się, że chodzi o sok, który wprowadza na rynek pewna firma, a który może chronić przed przeziębieniem. Informacja prasowa to nie powieść, to fakty podane w sposób rzeczowy i konkretny.

Mamy dziś wiele sposobów komunikowania się z otoczeniem. Możemy to robić bez pośrednictwa dziennikarzy, np. prowadząc firmowy blog lub fanpage na Facebooku. Wymaga to jednak dużo większej odpowiedzialności, czujności i wiedzy. Jeśli informacja prasowa zainteresuje dziennikarza, sam poprawi błędy i dostosuje język komunikatu na potrzeby gazety, w której pracuje. W przypadku bloga nie ma już cenzury. Jeśli piszemy z błędami, niepoprawną składnią – tekst wzbudzi jedynie śmiech. Zresztą nie chodzi tu tylko o błędy językowe. Blog firmowy czy fanpage to dialog, a nie monolog. To nie jest forma promocji, w której wychwalamy naszego prezesa i pokazujemy jego sukcesy. To forma informowania społeczności o użytkowej stronie tego, co nasza firma ma do zaoferowania, na dodatek forma otwarta, w której użytkownicy mają prawo zadawać pytania lub poddawać coś w wątpliwość. Tak więc język, jakim będziemy posługiwać się w przypadku tej formy komunikacji, nie może być suchą, bezduszną formą jednostronnego komunikatu, a tak niestety wygląda wiele firmowych blogów.

Dla PR-owca nie ma usprawiedliwienia, jeśli chodzi o popełniane błędy językowe. Każdy powinien być mistrzem mowy polskiej. Język jest bowiem podstawowym narzędziem naszej pracy, a komunikacja międzyludzka jeszcze długo będzie opierała się głównie na słowach.

Joanna Delbar

 

Już 24 kwietnia (czwartek)

w Warszawie

szkolenie otwarte

Copywriting – skuteczna komunikacja za pomocą słów

Sprawdź PROGRAM

Zapisz się na szkolenie

Zapraszamy!

Joanna Delbar jest wykładowcą Akademii PRoto - www.akademiaproto.pl

Akademia PRoto to projekt szkoleniowy portalu PRoto.pl. Naszym celem jest umożliwienie dostępu do praktycznej wiedzy z zakresu public relations wszystkim osobom, które mają potrzebę wzbogacenia swoich kompetencji zawodowych.

W ramach Akademii PRoto mogą Państwo, w dowolnym czasie i miejscu, skorzystać z pełnego kursu on-line, albo wybrać jego pojedyncze moduły lub pakiety tematyczne – zapoznaj się z kursem internetowym.

Swoją wiedzę z PR-u można poszerzać w trakcie jedno- i dwudniowych warsztatów i szkoleń otwartych, których kilka organizujemy w każdym miesiącu – zobacz najbliższe terminy szkoleń.

W ofercie Akademii mamy także szkolenia "szyte na miarę" – poznaj nasze szkolenia wewnętrzne

 

NOWOŚCI

  •  
  • Sprawdź PAKIET DLA INDYWIDUALISTÓW!

    Nowość w Akademii PRoto! Ty – sam wybierasz (...). My – dajemy Tobie w pakiecie 30% rabatu od ceny regularnej.

  • Więcej...
  •  
  • PR dla start-upów. Nowy pakiet w kursie internetowym!
  • Wystartowałeś z własną firmą? Masz głowę pełną pomysłów na innowacje, ale myśli zaprząta Ci promocja swoich produktów lub usług? Chcesz więcej wiedzieć o PR, ale...

  • Więcej...
  •  
  • Copywriting – skuteczna komunikacja za pomocą słów. Nowy moduł w kursie internetowym!
  • Od 9 września jest dostępny nowy moduł w kursie internetowym Akademii PRoto – „Copywriting – skuteczna komunikacja za pomocą słów”. Autorem modułu jest Joanna Delbar, Prezes Agencji Public Relations Telma Group Communications, wiceprezes Związku Firm Public Relations.

     

  • Więcej...