Odbiorcom czasowniki kojarzą się z konkretnymi czynnościami, które sami wykonują na co dzień albo o których marzą. Są podstawą wielu związków frazeologicznych czy powszechnie znanych tytułów książek i filmów, które w tytułach możemy z powodzeniem przekształcać...
W uprawianiu skutecznego pitchingu z pewnością pomocne są rozwinięte umiejętności personalne, ale przede wszystkim wymagane jest rzetelne przygotowanie. Nim chwycisz za telefon lub napiszesz wiadomość, przygotuj dobrze grunt pod rozmowę...
Informacja czy metafora? Apel czy gra słów? Styl nagłówków zależy od funkcji, jakie ma pełnić tekst, i naszej intencji...
Poznajcie zestawienie najczęstszych błędów popełnianych przez PR-owców w kontaktach z dziennikarzami według Łukasza Majewskiego...
Uczestnicy dowiedzą się m.in., jak stworzyć wideo, które klienci chcą oglądać; jakie treści wideo angażują użytkowników Facebooka; jak implementować wideo w dotychczasową komunikację marki; jak optymalizować kanał i treści na YouTubie...
Synergia - co za straszne i wyświechtane słowo… Jest tak często nadużywane, że już na sam jego dźwięk robi się słabo. Jednak to, co kryje się pod tym pojęciem, jeżeli jest dobrze zrozumiane i wykorzystywane, pełni w PR-ze produktowym pożyteczną, o ile nawet nie kluczową, rolę.
Tak, PR produktowy powinien jak najpełniej wykorzystywać synergię całości działań komunikacyjnych firmy: PR-owych, marketingowych i reklamowych. Restrykcyjna separacja tych dziedzin nie do końca się już sprawdza. W interesie firmy wszyscy powinni myśleć i działać holistycznie, a te trzy rodzaje komunikacji powinny ściśle ze sobą współpracować, zwłaszcza w kontekście produktów. Umożliwia to uzyskanie znacznie lepszych efektów niż, gdy każda z nich działa na własną rękę. Nie bez przyczyny coraz większą karierę robi termin „komunikacja zintegrowana”, czy też mówiąc inaczej - mix komunikacyjny. Sprawnie i dobrze prowadzony otwiera on możliwości wykorzystania w pełni takich narzędzi z pogranicza PR-u i marketingu, jak: konferencje, targi, sponsoring, content marketing, video content, product placement, workshopy (sorry za ten angielski klimat…), a co najważniejsze - mediów społecznościowych. Zwłaszcza te ostatnie są szczególnie istotne. Nie są już one tylko kanałem komunikacji, a stały się platformą wymiany informacji, opinii i dyskusji pomiędzy mediami, klientami i firmą na temat jej działalności, produktów i usług.
Z premedytacją w tej wyliczance pominąłem advertoriale, bo to dziwne narzędzie jest wynaturzeniem PR-u. Taki ni pies ni wydra. Ani uczciwy, rzetelny artykuł, ani reklama. Taki wynalazek nieudolnych, albo leniwych PR-owców, którzy - ponieważ nie są w stanie zainteresować mediów ofertą swojej firmy - kupują artykuł sponsorowany, żeby pochwalić się przed swoimi szefami, że jednak coś się pokazało. I wcale nie przeszkadza im, że i tak nikt tego nie przeczyta. Artykuły sponsorowane mają jeszcze jedną zasadniczą wadę: psują relacje pomiędzy PR-owcami i mediami. Wydawnictwa zorientowały się, że mogą na nich zarabiać i coraz częściej celowo nie pozwalają swoim dziennikarzom informować opinii publicznej nawet o ciekawych i istotnych produktach i usługach w tekstach redakcyjnych, a proponują firmom w zamian właśnie artykuły sponsorowane.
Mówiąc o PR-ze produktowym i komunikacji zintegrowanej często koncentrujemy się wyłącznie na komunikacji zewnętrznej i mediach, zupełnie pomijając i zaniedbując komunikację wewnętrzną. Niestety, PR produktowy w komunikacji wewnętrznej w wielu firmach jest wielkim niezaoranym ugorem. Szkoda, bo takie podejście to realne strata dla organizacji. Pracownicy mogą być przecież najlepszymi ambasadorami firmy, jej produktów i usług. Jak to osiągnąć? Przede wszystkim trzeba ich traktować podmiotowo, a nie przedmiotowo, w odpowiednim czasie informować o nowościach w ofercie, aby dowiadywali się o nich z kanałów wewnętrznych, a nie z mediów. Mail z opisem czy „manual” to nie wszystko. Należy stworzyć pracownikom realne szanse zapoznania się z produktami i usługami tak, żeby mogli ich dotknąć, wypróbować w praktyce, przekonać się o ich walorach w „realu”, a nie tylko o nich przeczytać. Dlatego bardzo dobrym rozwiązaniem (podobnie, jak dzieje się to w przypadku dziennikarzy, czy klientów) jest tworzenie specjalnych, kierowanych do pracowników, programów testowych, w ramach których mają oni szansę w praktyce „posmakować” oferty swojej firmy. Również dobrym pomysłem są wszelkiego rodzaju programy, które pozwalają na preferencyjnych warunkach (np. ze zniżką) korzystać pracownikom z produktów i usług własnej firmy. Dzięki temu nie tylko lepiej poznają oni ofertę w praktyce, przekonają się o jej walorach i zaletach, pochwalą się nią rodzinie i znajomym, ale również łatwiej i z większym zapałem będą mogli sprzedawać ją klientom.
Takie podejście i działania są jak najbardziej możliwe, wymagają jednak dobrej współpracy osób odpowiedzialnych za komunikację wewnętrzną i PR produktowy oraz starannego planowania i uwzględniania pracowników w projektach promowania i wprowadzania produktów i usług.
Andrzej Pomarański
Celem szkolenia jest wzbogacenie przez uczestników umiejętności z zakresu praktycznego wykorzystywania nowoczesnych narzędzi i technik PR-u produktów i usług oraz ich efektywnego wykorzystania dla wspierania i realizacji biznesowych celów organizacji.
Na szkoleniu zostaną przeprowadzone również ćwiczenia praktyczne - analiza zadanych case-ów przez uczestników
Andrzej Pomarański jest wykładowcą Akademii PRoto - www.akademiaproto.pl
Akademia PRoto to projekt szkoleniowy portalu PRoto.pl. Naszym celem jest umożliwienie dostępu do praktycznej wiedzy z zakresu public relations wszystkim osobom, które mają potrzebę wzbogacenia swoich kompetencji zawodowych.
W ramach Akademii PRoto mogą Państwo, w dowolnym czasie i miejscu, skorzystać z pełnego kursu on-line, albo wybrać jego pojedyncze moduły lub pakiety tematyczne – zapoznaj się z kursem internetowym.
Swoją wiedzę z PR-u można poszerzać w trakcie jedno- i dwudniowych warsztatów i szkoleń otwartych, których kilka organizujemy w każdym miesiącu – zobacz najbliższe terminy szkoleń.
W ofercie Akademii mamy także szkolenia "szyte na miarę" – poznaj nasze szkolenia wewnętrzne
Nowość w Akademii PRoto! Ty – sam wybierasz (...). My – dajemy Tobie w pakiecie 30% rabatu od ceny regularnej.
Wystartowałeś z własną firmą? Masz głowę pełną pomysłów na innowacje, ale myśli zaprząta Ci promocja swoich produktów lub usług? Chcesz więcej wiedzieć o PR, ale...
Od 9 września jest dostępny nowy moduł w kursie internetowym Akademii PRoto – „Copywriting – skuteczna komunikacja za pomocą słów”. Autorem modułu jest Joanna Delbar, Prezes Agencji Public Relations Telma Group Communications, wiceprezes Związku Firm Public Relations.