Odbiorcom czasowniki kojarzą się z konkretnymi czynnościami, które sami wykonują na co dzień albo o których marzą. Są podstawą wielu związków frazeologicznych czy powszechnie znanych tytułów książek i filmów, które w tytułach możemy z powodzeniem przekształcać...
W uprawianiu skutecznego pitchingu z pewnością pomocne są rozwinięte umiejętności personalne, ale przede wszystkim wymagane jest rzetelne przygotowanie. Nim chwycisz za telefon lub napiszesz wiadomość, przygotuj dobrze grunt pod rozmowę...
Informacja czy metafora? Apel czy gra słów? Styl nagłówków zależy od funkcji, jakie ma pełnić tekst, i naszej intencji...
Poznajcie zestawienie najczęstszych błędów popełnianych przez PR-owców w kontaktach z dziennikarzami według Łukasza Majewskiego...
Uczestnicy dowiedzą się m.in., jak stworzyć wideo, które klienci chcą oglądać; jakie treści wideo angażują użytkowników Facebooka; jak implementować wideo w dotychczasową komunikację marki; jak optymalizować kanał i treści na YouTubie...
Uważam, że public relations może działać wyłącznie w warunkach wolności słowa. W przeciwnym razie, kiedy wszyscy nie mogą otwarcie wyrazić swoich myśli, mamy do czynienia z propagandą. W polskiej komunikacji zewnętrznej public relations miesza się z propagandą. Za to w firmach – co wynika wyłącznie z moich rozmów i obserwacji – dominuje propaganda.
Wolność słowa to bardzo kłopotliwy przywilej, bo czasami trzeba znosić bzdury, które ktoś wygaduje publicznie. Później trzeba je prostować lub wysilać się w poszukiwaniu pomysłów na przekazanie swoich prawd. Dużo łatwiej jest kogoś zakneblować lub nakazać mu prawomyślność, powołując się np. na obowiązki wynikające z umowy o pracę. Czy przymus zmienia myślenie i zachowania pracowników szybciej niż przekonanie? Mam wrażenie, że jest tylko fasadą, która ukrywa prawdziwe powody ich działania.
Misją PKP Intercity jest zapewnienie klientom bezpiecznej, wygodnej i punktualnej podróży. Wiedzą o tym zapewne wszyscy pracownicy kolei. Jednak z jakiegoś powodu niedawno Gazeta Wyborcza doniosła: „Skandal w PKP. Choremu nie pomogli, pijaczkowi – tak”. Konduktor nie wpuścił niepełnosprawnego z żoną do specjalnego przedziału. Wpuścił za to mężczyznę, który pił w przedziale alkohol. W drodze powrotnej – już z innym konduktorem – sytuacja się powtórzyła. Tym razem w specjalnym przedziale podróżowała kobieta z psem. Wcześniej prawa naszemu bohaterowi do podróży w takim przedziale odmówiła też kasjerka z dworca w Katowicach. Dlaczego trójka pracowników kolei jak jeden mąż odmówiła niepełnosprawnemu skorzystania z przedziału specjalnego? Kolej zatrudnia złych ludzi!? Wątpię. Ludzie są wszędzie podobni.
Być może konduktorzy i kasjerka złamali procedury, ale to dla mnie oznacza, że zostały one źle wdrożone, albo są niezrozumiałe. Czy empatia i zdolność samodzielnego myślenia mają być dla pracowników głównym kryterium oceny ich pracy i metodą szybkiego podejmowania decyzji? Jakie oparcie pracownicy ci znajdują w swoich zwierzchnikach? „Obowiązkiem naszych pracowników jest wsparcie podróżnego w każdej sytuacji, również tej wykraczającej poza standardowe procedury” – odpowiedziało biuro prasowe. No cóż, widać, że niełatwo jest być pracownikiem kolei.
W jednym wagonie może jechać jakieś 80 osób. W całym składzie – kilkaset. Jaką postawę powinna przyjąć drużyna konduktorska, żeby odpowiedzieć na różne, czasami sprzeczne potrzeby pasażerów? Przypominam, że misją PKP Intercity jest zapewnienie klientom bezpiecznej, wygodnej i punktualnej podróży. Tymczasem jak wiele osób miałem do czynienia z opóźnieniami. Widziałem bezradność obsługi, kiedy w zimnym wagonie nie działa ogrzewanie, a w gorącym wysiadła klimatyzacja. Słyszałem tłumaczenia spowodowane chaosem w rozkładach jazdy. Przy mnie naprawiali błędy w systemie rezerwacji. Interweniowali, kiedy zdarzali się podróżni uciążliwi dla innych. Słuchali skarg na brud. Na każdą decyzję mieli sekundy. Jak wszystkim klientom zapewnić oczekiwane przez nich wsparcie? Kiedy będzie nagana, a kiedy nagroda? Nie chciałbym być w ich skórze. Według mnie ci pracownicy mają problem z wiarą w misję swojej firmy. Dla nich bezpieczeństwo, wygoda i punktualność to tylko hasła. Rzeczywistość jest mniej kolorowa i oni ją znają najlepiej. Trzymają się więc procedur, ponieważ one wydają się im najbezpieczniejsze.
Pracownicy – nie tylko na kolei – oczekują, że ich praca będzie stale oceniana i doceniana. Dla zdrowia psychicznego i motywacji do pracy pochwały powinny zdarzać im się dużo częściej niż krytyka. We własnym interesie zwierzchnicy powinni więc zmniejszać, a nie zwiększać stres towarzyszący pracy. W sytuacjach spornych podwładni powinni mieć prawo do swojej wersji wydarzeń. Wtedy jest bardziej prawdopodobne, że będą oni lubić swoją pracę, działając z pasją i zaangażowaniem. Komunikacja wewnętrzna powinna przy tym wspierać wymianę doświadczeń, przepływ informacji o sposobach realizacji różnych zadań i w różnych sytuacjach. Wszyscy w firmie powinni mieć poczucie dumy z pracy wytworzonej przez zespół i wszyscy powinni czuć na sobie odpowiedzialność za jej jakość. Zespół, który nie gra do jednej braki na pewno przegra. Czytając historię źle potraktowanego niepełnosprawnego miałem wrażenie, że w PKP Intercity za wynik odpowiadają tylko ci, którzy stoją na pierwszej linii frontu. Czy dostali wszystko, co ma się złożyć na odpowiednią reakcję? Wątpię, ponieważ reakcja była zła u trzech różnych osób.
W odpowiedzi na krytyczny artykuł PKP Intercity przeprosiło podróżnych i złożyło im propozycję sfinansowania kolejnej podróży. Pracownikom zarzuciło brak odpowiedniej postawy i zapowiedziało postępowania wyjaśniające. „Zapachniało mi tu Mordorem…” – napisał ktoś w komentarzach. Negatywnych bohaterów spotka słuszna kara i wszyscy poczujemy się lepiej. Czyżby?
Andrzej Godewski, partner w Charyzma. Doradcy Komunikacji Biznesowej
Andrzej Godewski jest wykładowcą Akademii PRoto - www.akademiaproto.pl
Akademia PRoto to projekt szkoleniowy portalu PRoto.pl. Naszym celem jest umożliwienie dostępu do praktycznej wiedzy z zakresu public relations wszystkim osobom, które mają potrzebę wzbogacenia swoich kompetencji zawodowych.
W ramach Akademii PRoto mogą Państwo, w dowolnym czasie i miejscu, skorzystać z pełnego kursu on-line, albo wybrać jego pojedyncze moduły lub pakiety tematyczne – zapoznaj się z kursem internetowym.
Swoją wiedzę z PR-u można poszerzać w trakcie jedno- i dwudniowych warsztatów i szkoleń otwartych, których kilka organizujemy w każdym miesiącu – zobacz najbliższe terminy szkoleń.
W ofercie Akademii mamy także szkolenia "szyte na miarę" – poznaj nasze szkolenia wewnętrzne
Nowość w Akademii PRoto! Ty – sam wybierasz (...). My – dajemy Tobie w pakiecie 30% rabatu od ceny regularnej.
Wystartowałeś z własną firmą? Masz głowę pełną pomysłów na innowacje, ale myśli zaprząta Ci promocja swoich produktów lub usług? Chcesz więcej wiedzieć o PR, ale...
Od 9 września jest dostępny nowy moduł w kursie internetowym Akademii PRoto – „Copywriting – skuteczna komunikacja za pomocą słów”. Autorem modułu jest Joanna Delbar, Prezes Agencji Public Relations Telma Group Communications, wiceprezes Związku Firm Public Relations.