Odbiorcom czasowniki kojarzą się z konkretnymi czynnościami, które sami wykonują na co dzień albo o których marzą. Są podstawą wielu związków frazeologicznych czy powszechnie znanych tytułów książek i filmów, które w tytułach możemy z powodzeniem przekształcać...
W uprawianiu skutecznego pitchingu z pewnością pomocne są rozwinięte umiejętności personalne, ale przede wszystkim wymagane jest rzetelne przygotowanie. Nim chwycisz za telefon lub napiszesz wiadomość, przygotuj dobrze grunt pod rozmowę...
Informacja czy metafora? Apel czy gra słów? Styl nagłówków zależy od funkcji, jakie ma pełnić tekst, i naszej intencji...
Poznajcie zestawienie najczęstszych błędów popełnianych przez PR-owców w kontaktach z dziennikarzami według Łukasza Majewskiego...
Uczestnicy dowiedzą się m.in., jak stworzyć wideo, które klienci chcą oglądać; jakie treści wideo angażują użytkowników Facebooka; jak implementować wideo w dotychczasową komunikację marki; jak optymalizować kanał i treści na YouTubie...
Storytelling w marketingu pojawił się tak wcześnie, jak i sama idea handlu, wszak sprzedaż od zarania dziejów opierała się na rozmowie i opowiedzeniu tej „właściwej”, sugestywnej historii, która sprawiała, że dokonanie zakupu było nie do odmówienia. Dziś wielkie opowieści marek kojarzą się raczej ze sferą reklamy, zwłaszcza telewizyjnej, aniżeli codzienną działalnością i komunikatem do konsumenta. Co jednak, jeśli przenieść by storytelling na grunt mniejszych firm czy skromniejszych działań?
Wykorzystywanie storytellingu w gruncie rzeczy spełnia tę samą rynkową potrzebę, którą 70 lat temu zaspokajała USP czy od lat 80. ubiegłego wieku pozycjonowanie – chodzi o przykucie uwagi klienta i wyróżnienie się na tle konkurencji. Dodatkowo to niezwykle perswazyjny sposób na podwyższenie intencji zakupowych i przywiązania do marki. Skłonność do wybierania produktów z historią dowiodło porównanie skuteczności emocjonalnej kampanii reklamowej zup Campbell’s, opowiadającej o więzi matki z dzieckiem, z wynikami konkurencyjnego Progresso, które postawiło na oparcie się na walorach smakowych i jakości wykorzystywanych składników. Campbell’s ten pojedynek wygrało ze wskaźnikiem intencji zakupowych 42%, o 17% wyższym niż dla Progresso.
Dobra historia sięga do uniwersalnych wartości, namacalnych i łatwych do dostrzeżenia. Rodzinność, bliskość czy domowa atmosfera to przecież dobrze znane atrybuty, kojarzone nie tylko z Coca-Colą, ale również idealnie nadające się do komunikowania chociażby w branży turystycznej. Małe czy średnie obiekty hotelarskie mogą z łatwością korzystać ze skojarzeń z ciepłem domowego ogniska, które przywołuje na myśl odpowiednia symbolika: kominek, bibeloty, właściciel krzątający się w korytarzu…
Postaci wykorzystywane w opowieściach markotwórczych opierała się na archetypach. Przykładowo Henio znany z reklam Tesco odwołuje się do archetypów zwykłego człowieka i uosabia dostępność, bliskość, jako „zabawny wujek” opowiada o produktach „dla każdego”, a choćby Serce i Rozum, gwiazdy Orange , będąc konfliktem mędrca i błazna w prosty sposób odtwarza morały niczym krótka bajka.
Archetypy nie muszą wcale pojawiać się w formie brand heroes, często przemycane są za pośrednictwem opowieści o powstaniu firmy, a głównymi bohaterami stają się założyciele. Bill Gates i Paul Allen, którzy zakładają światową potęgę, budując ją od zera to odwołanie do historii Romulusa i Remusa – ojców Rzymu, Steve Jobs, który odchodzi z Apple w atmosferze konfliktu, by wrócić po dwunastu latach to z kolei motyw syna marnotrawnego. Ciekawy przykład stanowi historia marki Body Shop i jej założycielki, Anity Roddick, archetypowej niezłomnej opiekunki wiernej swoim ideałom.
Już od początku istnienia marki, jako mały producent naturalnych kosmetyków, Body Shop opowiadał o wszystkich swoich działaniach w formie storytellingowej. Anita Roddick stworzyła Body Shop, by pomóc utrzymać siebie i córki, gdy jej mąż przebywał w Ameryce Południowej. Postawiła na proste rozwiązania, naturalne produkty i pojemniki do powtórnego napełniania. Posunięcia te wynikały z czystego pragmatyzmu niż dokładnie przemyślanej strategii biznesowej, przykładowo recykling był skutkiem braku dostępnych pojemników, a nie z pomysłu na bycie eco-friendly. Body Shop dowodzi, że nawet jako wtedy mała firma, można snuć historie o swoich decyzjach biznesowych, odwołując się do systemu wartości tworzonego wokół rzesz konsumentów.
Urok opowieści leży w sposobie jej opowiadania, w pewnej dramaturgii, przejściu od chaosu do ładu, który daje nam morał i pozytywne przesłanie. Historie pisane przez wielkie H nie są zarezerwowane dla wielkich budżetów i nie potrzebują rozmachu. Potrzebują za to pomysłu i wiarygodności. Kluczem do storytellingowego sukcesu jest zatem po prostu prawdziwa wartość, która stoi za każdą opowieścią i każdym morałem i pobudza do refleksji.
Łukasz Janiec
OSTATNI DZWONEK! Zapisy na szkolenie przyjmujemy tylko do 14 sierpnia do g. 14:00
Zapraszamy!
Łukasz Janiec jest trenerem Akademii PRoto - www.akademiaproto.pl
Akademia PRoto to projekt szkoleniowy portalu PRoto.pl. Naszym celem jest umożliwienie dostępu do praktycznej wiedzy z zakresu public relations wszystkim osobom, które mają potrzebę wzbogacenia swoich kompetencji zawodowych.
W ramach Akademii PRoto mogą Państwo, w dowolnym czasie i miejscu, skorzystać z pełnego kursu on-line, albo wybrać jego pojedyncze moduły lub pakiety tematyczne – zapoznaj się z kursem internetowym.
Swoją wiedzę z PR-u można poszerzać w trakcie jedno- i dwudniowych warsztatów i szkoleń otwartych, których kilka organizujemy w każdym miesiącu – zobacz najbliższe terminy szkoleń.
W ofercie Akademii mamy także szkolenia "szyte na miarę" – poznaj nasze szkolenia wewnętrzne
Nowość w Akademii PRoto! Ty – sam wybierasz (...). My – dajemy Tobie w pakiecie 30% rabatu od ceny regularnej.
Wystartowałeś z własną firmą? Masz głowę pełną pomysłów na innowacje, ale myśli zaprząta Ci promocja swoich produktów lub usług? Chcesz więcej wiedzieć o PR, ale...
Od 9 września jest dostępny nowy moduł w kursie internetowym Akademii PRoto – „Copywriting – skuteczna komunikacja za pomocą słów”. Autorem modułu jest Joanna Delbar, Prezes Agencji Public Relations Telma Group Communications, wiceprezes Związku Firm Public Relations.