Zajmuje się prawem cywilnym. Szczególną uwagę poświęca ochronie dóbr osobistych, a także zagadnieniom z zakresu prawa własności intelektualnej, w szczególności prawu autorskiemu. Wśród jej zainteresowań zawodowych leżą również zagadnienia z zakresu prawa prasowego i konstytucyjnego. Zajmuje się m.in. obsługą prawną stowarzyszeń i fundacji.
Doświadczenie zawodowe, zanim dołączyła do zespołu LSW, zdobyła w Ministerstwie Sprawiedliwości i w organizacjach pozarządowych.
Nie ulega wątpliwości, że działalność public relations i prawo pozostają ze sobą w ścisłym związku. Z jednej strony, prawo wyznacza ramy działalności PR, a ich przekroczenie może powodować odpowiedzialność.
Z drugiej zaś strony, prawo może być skutecznym narzędziem dla każdej osoby zajmującej się działalnością PR-ową. Kluczowe znaczenie dla prowadzenia działalności public relations mają przepisy prawa prasowego i autorskiego.
Dzięki znajomości prawa prasowego mogą Państwo egzekwować określone obowiązki od dziennikarzy, zarówno na etapie przekazywania informacji, jak i zwalczania kryzysów medialnych oraz przypadków „czarnego PR-u”. Znajomość prawa autorskiego umożliwia zaś bezpieczne korzystanie z cudzej twórczości w materiałach PR-owych, w szczególności z fragmentów filmów, muzyki odtwarzanej podczas imprez promocyjnych, monitoringu mediów, ale również pozwala podejmować skuteczne interwencje w przypadku nieuprawnionego posługiwania się naszymi kreacjami przez konkurentów.
Prawo prasowe i autorskie w działalności PR jest specjalistycznym szkoleniem, odpowiadającym potrzebom branży public relations.
Założeniem szkolenia jest zasada „minimum teorii, maksimum praktyki”, a jego celem – przedstawienie Państwu w przejrzysty, prosty i pragmatyczny sposób, wszystkich najistotniejszych aspektów prawa prasowego i autorskiego. Podczas szkolenia zostaną omówione ciekawe case study oraz orzeczenia sądów.
Udział w szkoleniu rekomendujemy wszystkim przedstawicielom branży public relations, w szczególności rzecznikom prasowym, pracownikom działów PR, agencji reklamowych i PR, prawnikom wewnętrznym.
Osobny blok będzie poświęcony zasadom konstruowania i negocjowania umów z zakresu prawa autorskiego.
1. Prawne aspekty kontaktów z dziennikarzami i działalności PR w prasie
a) Jakich informacji mogą żądać dziennikarze? Czy zawsze trzeba ich udzielić? Czy i kiedy można zasłaniać się ochroną tajemnicy? Co grozi w przypadku odmowy?
b) Jak udzielać informacji? Na co zwracać uwagę? Czy zawsze można żądać autoryzacji?
c) Czego można wymagać od dziennikarza udzielając informacji? Zasady dotyczące autoryzacji tekstów
d) Czy te zasady obowiązują również w Internecie?
e) „Artykuły sponsorowane, advertoriale i wybór redakcji ” – czyli o czym należy pamiętać prowadząc PR w prasie
f) Granice krytyki prasowej i wolności słowa w prasie, czyli czarny PR a prawo:
2. Prawne narzędzia w rękach PR-owca, czyli jak wykorzystać prawo w kryzysach medialnych
a) Odpowiedź i sprostowanie w świetle nowelizacji ustawy prawo prasowe
b) Z jakimi roszczeniami, w jakich sytuacjach można wystąpić?
c) Praktyczne aspekty radzenia sobie z kryzysami medialnymi w Internecie (blogi, „hakerskie” profile w portalach społecznościowych itp.):
3. Prawo autorskie w działalności PR – aspekty praktyczne
a) Czy pomysły na kampanie PR-owe podlegają ochronie?
b) Czym jest utwór i jakiej ochronie podlega?
c) Czym różnią się prawa autorskie majątkowe od osobistych i co wynika z tej różnicy?
d) Zasady korzystania z cudzych materiałów w działalności PR:
e) Jak bronić się przed naruszeniem praw do materiałów PR? Czego i od kogo można żądać w przypadku naruszenia?
4. Umowy prawno-autorskie w działalności PR – praktyczne wskazówki
a) Jakie umowy i z kim zawrzeć?
b) Czym różni się umowa licencji od umowy przeniesienia praw?
c) Jakie postanowienia przewidzieć w umowach? na co zwrócić uwagę?