Kurs internetowy

Relacje z mediami

Promocja
 
  • Jolanta  Plieth-Cholewińska

    Z Public Relations zetknęła się kilkanaście lat temu. Była wówczas dziennikarką telewizyjną i zajmowała się wszystkimi gatunkami tego zawodu, od prezentowania po tworzenie własnego programu, od filmu po reportaż. Najlepiej czuła się w dziennikarstwie newsowym. Karierę dziennikarską zaczynała w Ośrodku TVP w Bydgoszczy, gdzie w regionalnym programie informacyjnym była wydawcą, prezenterką i reporterem, tworzyła także i prowadziła programy autorskie. Po przeprowadzeniu się do Warszawy pozostała w TVP i dołączyła do zespołu jednego z najlepszych wówczas programów informacyjnych - telewizyjnej „Panoramy”, w której zajmowała się między innymi tematyką prawną, telekomunikacyjną, lotniczą i turystyczną.

    PR wzbudziło jej ciekawość jako druga strona medialnego systemu komunikacyjnego. To ogólne zainteresowanie przerodziło się z czasem w usystematyzowane poszukiwanie wiedzy. Pierwsze samodzielne zadania PR-owskie wykonywała w najstarszej polskiej agencji PR, FIRST Public Relations, gdzie od wielu lat prowadzi dział szkoleń i edukacji medialnej. Te doświadczenia spowodowały, że przyjęła propozycję pracy w Polskiej Telefonii Cyfrowej gdzie kierowała Biurem Prasowym i jednocześnie była Rzecznikiem Prasowym. Później przez ponad cztery lata odpowiadała za PR Wydawnictwa MURATOR, tworząc i  kierując tam działem komunikacji. Następnie przez prawie dwa lata była rzecznikiem prasowym i koordynatorem PR w Agencji Mienia Wojskowego. Obecnie, jako dyrektor do spraw komunikacji odpowiada za PR grupy kapitałowej JW PROJAN S.A.

    Na tym jak i poprzednich stanowiskach zajmuje się tworzeniem strategii komunikacyjnych w zakresie PR korporacyjnego, PR produktu, PR kryzysowego, Sponsoringu i CSR, a także współpracy z inwestorami. Do jej obowiązków należą również bezpośrednie kontakty z dziennikarzami oraz strategicznymi partnerami.

    Solidna praktyka dziennikarska, wszechstronna praktyka PR-owska oraz praca na samodzielnych stanowiskach i kierowanie zespołami PR w dużych firmach dały jej możliwość zbudowania wiedzy i silnej pozycji profesjonalistki w obu zawodach. Poza stałymi zajęciami zawodowymi od wielu lat wykłada PR między innymi w Podyplomowym Studium PR Polskiej Akademii Nauk i Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie prowadzi zajęcia z zakresu Media Relations i seminarium dyplomowe oraz jest promotorem prac dyplomowych. Zajmuje się także szkoleniami z komunikacji medialnej i kryzysowej dla zarządów dużych firm i instytucji państwowych.

  •  
 

Relacje z mediami

Relacje z mediami to dla wielu kwintesencja public relations. Tymczasem, to tylko jedna z jego dziedzin, choć być może najbardziej widoczna. Dlatego wymaga dobrego, wielostronnego przygotowania i dużego wkładu pracy. W prezentowanym wykładzie są przedstawione uwarunkowania media relations, wynikające ze specyfiki polskich mediów i stopnia rozwoju społecznego w Polsce. Opowiem, jak rzutują one na sposoby pracy
i narzędzia PR-owskie. Poznają Państwo również podstawy, bez których nie można zajmować się relacjami
z mediami oraz konkretne przykłady i rozwiązania potrzebne w codziennej pracy Biura Prasowego. Chociaż nie będzie to instruktaż działania, to przekazane informacje dadzą obraz tego, na czym polega praca Rzecznika Prasowego i Biura Prasowego, jakimi zasadami trzeba się kierować. Dowiedzą się Państwo nie tylko jakie są formy i narzędzia kontaktów z mediami, ale także dlaczego i w jakich sytuacjach najlepiej się nimi posługiwać. Przedstawione zostaną również rady, jak przygotować się do kontaktów z mediami, na co zwrócić uwagę i czego unikać. To wszystko będzie zilustrowane konkretnymi przykładami, które pomogą w lepszym zrozumieniu problemu. Podstawowe zasady, o których należy pamiętać w relacjach z mediami to: prawdomówność, uczciwość i partnerstwo.

Po przestudiowaniu tego kursu słuchacz powinien:

1. Znać umiejscowienie, budowę i zakres pracy biura prasowego

2. Wiedzieć jakie zadania należą do rzecznika prasowego

3. Znać zasady kontaktów z mediami

4. Znać narzędzia media relations

5. Potrafić konstruować wypowiedzi

6. Znać zasady tworzenia informacji prasowych

 

Konspekt:

1. Biuro prasowe

  • Umiejscowienie biura prasowego w strukturze firmy
  • Budowa biura prasowego
  • Zakres pracy biura prasowego
  • Współpraca z innymi działami firmy

2. Zadania rzecznika prasowego

  • Rola rzecznika prasowego
  • Co to jest „dobry rzecznik prasowy”

3. Zasady kontaktów z mediami

4. Wstęp do komunikacji medialnej

  • podstawowe zasady kontaktów z mediami: elektronicznymi, drukowanymi
  • budowanie relacji z dziennikarzami

5. Omówienie sytuacji w jakich może dojść do kontaktu z mediami

  • pytania przez telefon;
  • indywidualne wywiady przed kamerą, mikrofonem, dla prasy;
  • niespodziewane pytania

6. Narzędzia media relations – przygotowanie i realizacja

  • Konferencja prasowa
  • Briefing
  • Kameralne spotkania
  • Spotkania w sytuacji kryzysowej
  • Eventy
  • Spotkania indywidualne
  • Co w pakiecie informacyjnym dla dziennikarzy

7. Jak najlepiej przygotować się do spotkania z dziennikarzami

  • Wygląd:

- ubiór
- ważne elementy: dodatki...

  • Miejsce spotkania:

- wnętrze,
- tło

  • Zachowanie się podczas wywiadu, wypowiedzi:

- jak siedzieć, stać
- jak trzymać ręce
- gdzie patrzeć
- co z mikrofonem

8. Konstruowanie wypowiedzi

  • Sposób mówienia
  • Jakie i w jakiej kolejności informacje powinny znaleźć się w wypowiedzi, a jakie nie
  • Czego nie wolno mówić.
  • Używanie specjalistycznych zwrotów i określeń

9. Tworzenie informacji prasowej - co najbardziej interesuje dziennikarzy

  • Jakie informacje są interesujące dla mediów
  • Jak konstruować informacje prasowe
  • Czy informacje przygotowane dla różnego typu mediów powinny być też różne
  • Kiedy wysyłamy informację prasową

Zobacz fragment wykładu
 

Cena modułu:

199 zł

Cena w pakiecie:

139 zł

Cena przy zakupie całego kursu:

79 zł