Publikacje

zdobądź kierunkowe wykształcenie bez wychodzenia z domu!

 

AKTUALNOŚCI

  •  
  • Pustka w tytule? Wypełnij ją czasownikiem!
  • Odbiorcom czasowniki kojarzą się z konkretnymi czynnościami, które sami wykonują na co dzień albo o których marzą. Są podstawą wielu związków frazeologicznych czy powszechnie znanych tytułów książek i filmów, które w tytułach możemy z powodzeniem przekształcać...

  • Więcej...
  •  
  • 6 skutecznych pomysłów na rozpoczęcie budowy relacji z dziennikarzami
  • W uprawianiu skutecznego pitchingu z pewnością pomocne są rozwinięte umiejętności personalne, ale przede wszystkim wymagane jest rzetelne przygotowanie. Nim chwycisz za telefon lub napiszesz wiadomość, przygotuj dobrze grunt pod rozmowę...

  • Więcej...
  •  
  • Nagłówki ze stylem
  • Informacja czy metafora? Apel czy gra słów? Styl nagłówków zależy od funkcji, jakie ma pełnić tekst, i naszej intencji...

  • Więcej...
  •  
  • Co irytuje dziennikarzy?
  • Poznajcie zestawienie najczęstszych błędów popełnianych przez PR-owców w kontaktach z dziennikarzami według Łukasza Majewskiego...

  • Więcej...
  •  
  • 31 maja - nowy termin szkolenia z wideo marketingu
  • Uczestnicy dowiedzą się m.in., jak stworzyć wideo, które klienci chcą oglądać; jakie treści wideo angażują użytkowników Facebooka; jak implementować wideo w dotychczasową komunikację marki; jak optymalizować kanał i treści na YouTubie...

  • Więcej...

Kilka słów o „promocji” i „reklamie” wyrobów tytoniowych

Autor:Wiktor Rainka, Kancelaria Leśnodorski Ślusarek i Wspólnicy

Zakaz reklamy wyrobów tytoniowych

Reklama wyrobów tytoniowych jest co do zasady zakazana. Zakaz ten był ostatnich latach obchodzony poprzez wykorzystanie słowa „publiczne” w definicji reklamy wyrobów tytoniowych zawartej w ustawie o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Zgodnie z tą definicją reklamą wyrobów tytoniowych było „publiczne rozpowszechnianie komunikatów, wizerunków marek wyrobów tytoniowych lub symboli z nimi związanych, a także nazw i symboli graficznych firm produkujących wyroby tytoniowe, nieróżniące się od nazw i symboli graficznych wyrobów tytoniowych, służących popularyzowaniu marek wyborów tytoniowych; za reklamę nie uważa się informacji używanych do celów handlowych pomiędzy firmami zajmującymi się produkcją, dystrybucją i handlem wyrobami tytoniowymi”.

Jeżeli reklama obejmowała wyłącznie działania ”publiczne” to znaczy, że dostępne dla nieograniczonego kręgu osób, a zatem nie w sytuacji gdy takie działania skierowane były indywidualnie oznaczonych adresatów np. czytelników czasopisma przeznaczonego wyłącznie dla subskrybentów, czy też gości zaproszonych na zamkniętą imprezę.

Stan prawny uległ zmianie wskutek nowelizacji ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych oraz ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, która miała miejsce 8 kwietnia 2010 roku. W ramach tejże nowelizacji z definicji reklamy usunięto słowo „publiczne” i w związku z tym można twierdzić, że w obecnym stanie prawnym zakazana jest wszelka reklama wyrobów tytoniowych, również „niepubliczna”, skierowana do ograniczonego kręgu adresatów. Takie stanowisko prezentuje m.in. Ministerstwo Zdrowia, które w ramach interpretacji przepisów wspomnianej ustawy wskazało, że „na skutek usunięcia z określenia »reklamy wyrobów tytoniowych« (art. 2 pkt 5) przymiotnika publiczne – zabronione jest na podstawie art. 8 ust. 1 wszelkie rozpowszechnianie komunikatów, wizerunków marek wyrobów tytoniowych lub symboli z nimi związanych, a także nazw i symboli graficznych firm produkujących wyroby tytoniowe, nie różniące się od nazw i symboli graficznych wyrobów tytoniowych, służących popularyzowaniu marek wyrobów tytoniowych”.

Na marginesie, warto również dodać, że zakazu reklamy nie uchyla skierowanie przekazu wyłącznie do osób pełnoletnich.

Czy można promować wyroby tytoniowe?

Pomijając informacje zamieszczane na opakowaniach papierosów, można zastanowić się nad możliwościami prowadzenia „promocji” wyrobów tytoniowych. Zgodnie bowiem z ustawą o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych promocja stanowi „publiczne rozdawanie wyrobów tytoniowych lub rekwizytów tytoniowych, organizowanie degustacji, premiowanej sprzedaży wyrobów tytoniowych, oferowanie wyrobów tytoniowych konsumentom po obniżonej cenie w stosunku do ceny wydrukowanej na opakowaniu jednostkowym wyrobu, organizowanie konkursów opartych na zakupie wyrobów lub rekwizytów tytoniowych oraz inne formy publicznego zachęcania do nabywania lub używania wyrobów tytoniowych, bez względu na formę dotarcia do adresata”.

Duże znaczenie ma pozostawienie w przytoczonej definicji „promocji” słowa „publiczne” oraz to, że nie zostało ono usunięte wraz z wykreśleniem tego słowa z definicji „reklamy” w ramach omówionej wyżej nowelizacji. Mając to na uwadze należy uznać, że promocja skierowana do zamkniętego kręgu osób jest dopuszczalna, a więc można prowadzić takie działania np. podczas zamkniętych imprez. Co więcej w ramach działań promocyjnych niezbędne jest poinformowanie kto prowadzi daną promocję i w związku z tym należałoby uznać, że w ramach prowadzonych działań promocyjnych możliwe jest poinformowanie o producencie danej marki wyrobów tytoniowych. Nie można jednak zapominać, że wszelkie działania promocyjne powinny być skierowane do zamkniętego kręgu, znanych z imienia i nazwiska, pełnoletnich osób.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat komunikacji wyrobów tytoniowych i innych trudnych produktów? Przyjdź i posłuchaj ekspertów 25 października w klubie The Eve podczas XV Dialog PR.

 
 

NOWOŚCI

  •  
  • Sprawdź PAKIET DLA INDYWIDUALISTÓW!

    Nowość w Akademii PRoto! Ty – sam wybierasz (...). My – dajemy Tobie w pakiecie 30% rabatu od ceny regularnej.

  • Więcej...
  •  
  • PR dla start-upów. Nowy pakiet w kursie internetowym!
  • Wystartowałeś z własną firmą? Masz głowę pełną pomysłów na innowacje, ale myśli zaprząta Ci promocja swoich produktów lub usług? Chcesz więcej wiedzieć o PR, ale...

  • Więcej...
  •  
  • Copywriting – skuteczna komunikacja za pomocą słów. Nowy moduł w kursie internetowym!
  • Od 9 września jest dostępny nowy moduł w kursie internetowym Akademii PRoto – „Copywriting – skuteczna komunikacja za pomocą słów”. Autorem modułu jest Joanna Delbar, Prezes Agencji Public Relations Telma Group Communications, wiceprezes Związku Firm Public Relations.

     

  • Więcej...