Akademia PRoto - ucz się od najlepszych!

Michał Górecki: bloger to nie dziennikarz

„To przede wszystkim mówienie językiem korzyści. Bloger NIE PRACUJE ani dla marki, ani dla ciebie” - Michał Górecki, strateg w Agencji Reklamowej Heureka i bloger opowiada w rozmowie z PRoto.pl o tym dlaczego bloger to nie dziennikarz, jak nie zrazić a przyciągnąć do siebie blogerów czy jak radzić sobie w kryzysie.

PRoto.pl: Dlaczego blogosfera jest taka ważna?


Michał Górecki, Strateg w Agencji Reklamowej Heureka, bloger:
Dlatego, że w przyszłości to właśnie na liderach opinii będzie w dużej mierze opierał się marketing. W dobie dwustronnej komunikacji to właśnie te osoby które mają potencjał społecznościowy mają bardzo ważną funkcje przy generowaniu rekomendacji. A blogerzy takimi osobami właśnie są.

PRoto.pl: Czy są jakieś branże, w których wykorzystanie blogerów szczególnie się sprawdza?

M.G.: To wszelkie branże, gdzie ważna jest rekomendacja, gdzie jest duża bariera wejścia i konsument potrzebuje "kopa" aby dokonać decyzji. To także te branże, gdzie można mówić otwarcie, ciekawie i bezpośrednio o produktach. Ciężko zrobić z blogerami akcję o środku do przeczyszczania rur, ale już motoryzacja, czy nowe technologie to bardzo dobre branże. Tak naprawdę można dopasować blogerów do prawie każdej branży.

PRoto.pl: Jak skłonić blogera do współpracy dla marki?

M.G.: Dać mu dobre warunki współpracy :) Wygrać powinny trzy strony - najlepiej aby zadowolony był klient, bloger i jego społeczność. Często marki dają tak absurdalne warunki, że człowiek zastanawia się, czy to dzieje się naprawdę. Najlepiej postawić się na miejscu blogera i pomyśleć - czy ja chciałbym to zrobić?

Bloger zazwyczaj ma co robić i nie narzeka na nadmiar czasu.

PRoto.pl: Co powinna zawierać idealna oferta firmy?

M.G.: To przede wszystkim mówienie językiem korzyści. Bloger NIE PRACUJE ani dla marki, ani dla ciebie. Dla większości z nich to nie jest źródło utrzymania. Robi to dla dodatkowych korzyści, niekoniecznie bezpośrednio finansowych, ale jednak dlaczego miałby to robić charytatywnie? Nie rób z blogera frajera :)

PRoto.pl: Co jest kluczem do zbudowania trwałej i satysfakcjonującej relacji?

M.G.: Szczerość. I branie na siebie problemów. To ty pracujesz, na etacie, za pieniądze. To ty masz zajmować się wszystkimi "uciążliwymi" sprawami. Nie każ blogerowi organizować wysyłki, czy wymyślać całej akcji. Wszystko zależy oczywiście od konkretnego przypadku, ale szczera relacja i brak "nadymania się" oraz udana pierwsza akcja to klucz do trwałej relacji

PRoto.pl: Czego stanowczo nie wolno robić we współpracy z blogerami?

M.G.: Ta lista jest bardzo długa, powiem o tym krótko - nie obiecuj gruszek na wierzbie. Nie odzywaj się do blogera kiedy nie masz akceptu akcji. Kiedy nakręcisz go, a potem zostawisz na lodzie to nie zdziw się, że źle napisze o tobie, agencji oraz marce.

PRoto.pl: Wielu specjalistów od komunikacji traktuje blogerów tak samo jak dziennikarzy. Słusznie?

M.G.: Niesłusznie. Bloger to bloger. Osoba pisząca zazwyczaj bardziej osobiście, niekontrolowana przez szefa, nie musząca znać zasad etyki dziennikarskiej. Bardziej bezpośrednia. Ma to oczywiście dobre i złe strony. Są też różnice czysto techniczne - dziennikarz woli aby event odbywał się w tygodniu, a bloger często woli weekend - w tygodniu może np pracować, albo studiować. Podchodź do tego indywidualnie. Co nie oznacza, że nie można zaprosić blogerów na eventy dla dziennikarzy. Ale nie traktuj ich jako "dodatku".

PRoto.pl: Jak reagować, gdy bloger zrobi coś nie po naszej myśli - np.opublikuje negatywny tekst?

M.G.: To co zawsze wtedy gdy masz kryzys. Zidentyfikuj źródło problemu, nie oszukuj siebie ani innych. Zlikwiduj je, lub obiecaj zlikwidowanie. Zaopiekuj się sprawą, odpowiedz szczerze, przeproś jeśli trzeba. Odpowiedz merytorycznie i rzeczowo jeśli bloger nie ma według ciebie racji. Nigdy nie strasz sądem, nie żadaj usuwania treści. To śmieszne - ośmieszysz siebie i firmę. Chyba że rzeczywiście masz ku temu bardzo, bardzo silne powody.

Rozmawiał Bartosz Sawicki


Jak założyć i prowadzić firmowego bloga? Jak współpracować z blogerami? Co wolno blogerowi obiecać, a czego się wystrzegać? Na te i wiele innych pytań odpowiem już 20 listopada na szkoleniu „Blogi jako narzędzie PR.

Zapraszam,
Michał Górecki