Akademia PRoto - ucz się od najlepszych!

Czy Facebook to miejsce dla twojej firmy?

Niejednokrotnie pisałem, że social media to nie tylko Facebook. Choć niebieski gigant kojarzy się jednoznacznie z mediami społecznościowymi, to za każdym razem podkreślam, że nie możemy zapominać o blogosferze, forach internetowych i innych platformach, na których toczy się życie, i które przeglądają codziennie miliony użytkowników.

Facebook jest jednak standardem. Większość działań w tym medium, to brief z treścią „zróbcie nam fejsa”. Czy aby jednak na pewno jest on dobry dla twojej firmy?

Zanim podejmiesz decyzję o wejściu na Facebooka zastanów się nad swoją marką, nad produktem. Jak przebiega decyzja o zakupie, czy jest to zakup powtarzalny, jaki jest cykl życia produktu? Czy na pewno potrzebna ci jest długofalowo budowana społeczność wokół marki?

Odpowiedzi na te pytania nie zawsze muszą prowadzić do założenia fanpage'a. Być może jesteś dystrybutorem kinowym, któremu kompletnie nie zależy na budowaniu długotrwałej więzi z jego filmami – liczy się właściwie premiera i krótki okres grania filmu w kinie. Czy opłaca się wtedy budować fanpage dla poszczególnych filmów? A może twoje produkty powinny być promowane oddzielnie i akcyjnie – jak nowe gry wypuszczane przez dystrybutorów gier? Czy koniecznie chcesz budować społeczność wokół każdej z nich?

A może potrzebna ci bardziej społeczność peer2peer – taka, w której łatwo będzie prowadzić dyskusję? Facebook nie jest do tego najlepszym rozwiązaniem. A może zależy ci bardziej na długotrwałym wsparciu liderów opinii? Pomyśl wtedy bardziej o blogerach niż Facebooku.

Nie będę wymieniał tu wszystkich strategicznych pytań. Fakt jest jeden – musisz je sobie zadać. I choć wydaje się to oczywiste znowu muszę przyznać, że patrzę na obecność niektórych marek na Facebooku i myślę sobie – po co im to?

Najpierw strategia i analiza. Potem wszystko inne. Zawsze.


Więcej dowiesz się w trakcie szkolenia "Budowa strategii komunikacji w social mediach".

Michał Górecki