Akademia PRoto - ucz się od najlepszych!

Po pierwsze efektywnie…

Skuteczna komunikacja w coraz bardziej skomplikowanym świecie mediów to nie lada wyzwanie dla współczesnego marketera. Szczegółowe planowanie działań i owocna współpraca pomiędzy wyspecjalizowanymi agencjami wydaje się być niezbędna dla realizacji zamierzonego celu. Kiedy można mówić o sukcesie, czy tylko osiągnięcie celu decyduje o ocenie działań?

Moim zdaniem o pełnym sukcesie możemy mówić dopiero, gdy wysiłek i wkład finansowy pozostaje w dobrej relacji do poniesionych nakładów, kosztów. Mówiąc innymi słowami – sukces to kampania, która jest zrealizowana efektywnie, a więc wtedy, gdy w pełni wykorzystamy potencjał narzędzi, ludzi (wyspecjalizowanych agencji o unikalnych kompetencjach) i budżetu, który nam powierzono.

Efektywnie kosztowo i skutecznie – to wspólny mianownik planów marketingowych i PR. Skutecznie oznacza, że ktokolwiek, do kogo kierowaliśmy nasz komunikat (nasza Grupa Celowa): dostrzegł nasz przekaz, uchwycił jego sens (zrozumiał) i co najważniejsze, wykonał zaplanowaną przez nas akcję (np. zapamiętał markę; dokonał zakupu; pomyślał o marce w określony przez nas sposób; zagrał w grę, w której umieściliśmy PP; zajrzał na stronę www, etc.). Dotrzeć skutecznie to wygenerować taką liczbę kontaktów osobom z grupy docelowej z naszym przekazem tyle razy, by wykonali zaplanowaną przez nas akcję. W języku mediowca nazywamy ten wskaźnik efektywną częstotliwością a z tym pojęciem ściśle łączy się pojęcie zasięgu efektywnego, który oznacza procent grupy celowej, który zetknął się z reklamą, z co najmniej efektywną częstotliwością. Dla osiągnięcia finalnego wyniku nie ma znaczenia sposób w jaki zrealizujemy cel – przy pomocy kampanii reklamowej czy PR. Ma znaczenie natomiast to, czy będziemy umieli w pełni wykorzystać potencjał prowadzonych działań i skoordynować pracę wyspecjalizowanych działów, agencji tak by zmaksymalizować zwrot z inwestycji w reklamę.

Jak to zrobić? Opowiem na szkoleniu „Jak uzyskać możliwie największy zwrot z inwestycji PR?”.

Zapraszam,
Paula Kaliszewicz
PR & Marketing Manager OMD