Akademia PRoto - ucz się od najlepszych!

Media nie są straszne, pod warunkiem że się je rozumie...

Kontakty z mediami nie zawsze bywają przyjemne. Media chętniej i częściej donoszą o sytuacjach szczególnych, sensacyjnych, a rzadziej o wydarzeniach pozytywnych. Negatywne doniesienia w mediach bywają zaś źródłem kryzysów w firmie. Warto zatem być dobrze przygotowanym do kontaktów z mediami, by wiedzieć w jaki sposób skutecznie komunikować otoczeniu to, co dokładnie chcemy przekazać. Praktyka wskazuje, że osoby reprezentujące firmę w mediach bez profesjonalnego przygotowania i znajomości specyfiki mediów nie mają większych szans na sukces.

Przedstawiamy 10 kluczowych zasad w kontakcie z mediami:

1. Zawsze bądź przygotowany na rozmowę z mediami

Większość sytuacji w jakiej media mogą interesować się naszą firmą jest do przewidzenia. Można założyć jaki będzie kontekst, narracja medialna i przygotować się do komunikowania kluczowych informacji w danej sytuacji. Dobre przygotowanie to połowa sukcesu.

2. Polityka medialna

Coraz więcej firm zdaje sobie sprawę, że bez jasnych zasad medialnych szansa, na niepowodzenie jest wysoka. Jedna z podstawowych zasad mówi, że dla mediów wypowiadają się wyłącznie osoby upoważnione, natomiast pozostali pracownicy powinni dokładnie wiedzieć, jak postępować w kontakcie z mediami, czyli umiejętnie przekierować media do właściwej osoby.

3. Naturalność to podstawa

Brak naturalności, naśladowanie osób publicznych, to bardzo często popełniany błąd, szczególnie w kontakcie z mediami elektronicznymi. Wiele niedoświadczonych osób próbuje przed wypowiedzią dla mediów na siłę coś ulepszyć, np. w sposobie mówienia, akcentowaniu czy gestykulacji. Tymczasem naturalność jest wręcz kluczowa dla powodzenia naszej wypowiedzi. Sztuczność nie zbuduje wiarygodności.

4. Mów prostym językiem

Specjalistyczny, branżowy język jest niezrozumiały dla większości odbiorów. Dobre przygotowanie do rozmowy z dziennikarzem to przede wszystkim mówienie prostym, „obrazkowym” językiem. Większość trudnych branżowych określeń da się wytłumaczyć w prosty sposób.

5. Przygotuj kluczowe przesłania

Nie da się mówić o wszystkim i do wszystkich. Dlatego przed rozmową z dziennikarzem zastanów się, co chciałbyś powiedzieć dziennikarzowi, jakie informacje będą interesujące dla odbiorcy. Kluczowe informacje zawsze komunikuj na początku wypowiedzi, bo nie możesz być pewny, ile dostaniesz czasu na wypowiedź.

6. Nigdy nie mów „między nami”

To jedna z głównych zasad w kontakcie z dziennikarzami wszystkich mediów, nasz komunikat ten oficjalny i nieoficjalny musi być spójny w przeciwnym wypadku narażamy siebie i naszą firmę na utratę wiarygodności.

7. Nigdy nie kłam

Kłamstwo ma zawsze krótkie nogi. Dziennikarze potrafią wyciągnąć kłamstwo nawet sprzed kilku lat, taka osoba staje się niewiarygodna w oczach dziennikarza i opinii publicznej.

8. Nie spekuluj

Zawsze należy przekazywać mediom wyłącznie sprawdzone informacje. Jeżeli nie jesteśmy pewni danej informacji nie przekazujmy jej mediom lub poprośmy o czas na jej weryfikację.

9. Nie zamykaj drzwi przed mediami

Media najczęściej interesują się firmą, gdy pojawią się nieprawidłowości. Zdobycie informacji dla mediów staje się więc kluczowe. Jeżeli nie udzielimy mediom informacji zawsze znajdzie się „ktoś” z otoczenia firmy, kto jej udzieli np. zwolniony pracownik, ochroniarz, kontrahent czy konkurencja. Dziennikarz i tak zdobędzie informację, a zamykając przed nim drzwi tracimy szansę do przedstawienia własnych racji.

10. Nigdy nie atakuj dziennikarza

Atak na media często nazywany jest „grzechem śmiertelnym”. Wiele firm w sytuacji kryzysowej postrzega media jako wroga, co jest prostą drogą do pogłębienia zaistniałego kryzysu. Nie ma firmy która poprzez atak na media skutecznie zażegnała kryzys.

Jak przygotować się do rozmowy z mediami? Jak wdrożyć politykę medialną w firmie? Jak odpowiadać na "zaczepki" dziennikarzy? Na te i wiele innych pytań odpowiemy w trakcie warsztatów medialnych.

Piotr Mitraszewski