Akademia PRoto - ucz się od najlepszych!

Jak wybrać narzędzia do monitorowania social mediów?

Wejście na giełdę portalu społecznościowego Facebook, z jednej strony rozbudziło nadzieję na rozwój mediów społecznościowych i innych internetowych biznesów, z drugiej wzbudziło niepokój - Facebook stał się biznesem z prawdziwego zdarzenia i jako firmę, dotknie go wiele nowych obostrzeń dotyczących np. finansowych i prawnych aspektów działania. Kwota na jaką został wyceniony Facebook wzbudziła sensację. Jest jednak także dowodem na to, że zainteresowanie mediami społecznościowymi nie słabnie, a inwestorzy nadal widzą możliwość zarobienia na nich.

W Polsce również na przestrzeni ostatnich kilku lat widoczne jest duże zainteresowanie mediami społecznościowymi i ich zastosowaniami. W związku z tym pojawiło się wiele narzędzi i technologii umożliwiających planowanie, analizę i ocenę działań marketingowych firm w tej przestrzeni internetu. Pojawił się również problem wyboru odpowiedniego narzędzia. Jakie narzędzie do monitoringu i analizy mediów społecznościowych powinna wybrać firma, żeby spełniło jej oczekiwania? Niestety na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi.

Osoby odpowiedzialne za działania w mediach społecznościowych powinny przede wszystkim zwrócić uwagę na cel, któremu wybrane narzędzie ma służyć. Celem może być monitoring - czyli zbieranie wypowiedzi na określony temat: marki, firmy, branży, czy zagadnienia. Narzędzie może również służyć ocenie opinii internautów - wówczas konieczna jest również analiza wypowiedzi. W mediach społecznościowych można też dokonywać ewaluacji prowadzonych kampanii, badać wizerunek marki itp.

Wybór narzędzia należy również uzależnić od tego jakich danych poszukujemy i czy chcemy analizować je samodzielnie, czy też potrzebujemy czyjejś pomocy. Dane z monitoringu mediów społecznościowych można  łączyć z danymi z mediów tradycyjnych - dostarczenie wyników monitoringu mediów tradycyjnych także może być jednym z kryteriów wyboru.

Trzeba pamiętać, że na ogół pozyskanie danych nie jest ostatnim etapem działań - szczególnie tych związanych z ewaluacją. Wówczas niezbędna jest analiza monitorowanych wypowiedzi.

Jak wybrać narzędzia monitorujące internet i jak efektywnie wykorzystać ich możliwości? Jakie dane można pozyskać w wyniku monitoringu internetu i jak je analizować? Czy można sprawdzić efektywność działań komunikacji marketingowej w internecie na podstawie wypowiedzi internautów - o tym i innych zagadnieniach dotyczących monitoringu i analizy mediów społecznościowych opowiem w trakcie szkolenia "Mierzenie efektów PR i badania marketingowe".

Magdalena Popielewicz