Akademia PRoto - ucz się od najlepszych!

Czy na pewno wiesz wszystko o osobach, z którymi rozmawiasz w mediach społecznościowych?

Firmom często trudno zmienić podejście do komunikacji z informowania na rozmawianie, słuchanie i budowanie relacji - co jest istotnym elementem działań w mediach społecznościowych. W mediach społecznościowych można wyróżnić wiele czynników, które umożliwią skutecznie komunikowanie się i wzbudzenie zainteresowania internauty.Trzeba najpierw wiedzieć, z kim się rozmawia.

W grupie wiekowej 18-24 z internetu korzysta w Polsce 93 proc. osób, w grupie wiekowej 25 - 34 - 80 proc., a 35 - 44 - 68 proc. osób - wynika z badań GUS - "Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2006 - 2010". Przy czym udział korzystających z internetu w tych grupach ostatnich latach z roku na rok rośnie. Z internetu korzysta natomiast mniej osób w wieku 44 - 54 lata - 45 proc, spośród osób w wieku 55 - 64 korysta co czwarta osoba, a w grupie wiekowej powyżej 65 roku życia już tylko 6 proc.

Internet w Polsce jest najpopularniejszy wśród osób z wykształceniem wyższym (88 proc.) i średniem (64 proc.) wykształceniem. W przypadku osób z wykształceniem zawodowym internauci stanowią 34 proc., a z podstawowym 30 proc. osób. Najczęściej Polacy z internetu korzystają w domu - 94 proc. oraz w pracy - 21 proc. internautów - wynika z badań Eurostatu.

Istotne jest również czego Polacy poszukują w Internecie, bo media społecznościowe stwarzają duże możliwości dostarczania informacji. Wiedza o produktach jest również wykorzystywana w zakupach offline. Jednak Polacy wciąż wykorzystują internet najczęściej po to, żeby sprawdzić pocztę elektroniczną. Ale drugą w hierarchii czynności jest wyszukiwanie informacji o produktach i usługach - co deklaruje 51 proc. internautów.

Potencjalnie firmy mogą dysponować danymi o osobach, do których mówią, które mówią o firmie i które interesują się ich komunikatem. Ma to związek nie tylko z tym o czym będziemy mówić w kontekście naszej marki, ale również o tym, czego poszukują internauci. Stworzenie ciekawej i angażującej historii to znaczna część sukcesu komunikacji w mediach społecznościowych.

Nie wszyscy do których mówimy to osoby z generacji określonej przez Booz & Hamilton jako Generacja C - connected. Wielu młodych ludzi ceni sobie dostęp do internetu, mobilnych technologii, zaawansowanego sprzętu. Ponad 90 proc. z nich posiada własny komputer i to oni stanowią największą grupę internautów, ale nie tylko oni są konsumentami i nie tylko oni korzystają z sieci w celu chociażby poszukiwania informacji o produktach.

W zależności od oferowanego produktu lub usługi, osoba, która tworzy strategię komunikacji powinna sprawdzić, kto będzie odbiorcą komunikatów, co już mówi się o marce w sieci, gdzie interesariusze najchętniej spędzają czas w sieci, w jakie aktywności się angażują się najczęściej i z jakich mediów społecznościowych korzystają.

Użytkownik internetu, a w szczególności mediów społecznościowych udostępnia wiele danych, które pozwolą odpowiedzieć na powyższe pytania osobom zajmującym się komunikacją. Jest też wiele danych dodatkowych, które pojawiają się w sieci w wyniku chęci podzielenia się nimi z internetowymi społecznościami. Tym samym możemy dowiedzieć się ile lat ma klient, gdzie robi zakupy, jakie witryny odwiedza, czego szuka w sieci, o czym mówi, czego słucha (jakie kanały subskrybuje), czym się interesuje. Na podstawie tych informacji, można zbudować profil internauty i określić sposób budowania przekazu, który faktycznie go zainteresuje. Niestety w sieci nadal pojawia się wiele firm, które zapominają, że nie media społecznościowe nie są tradycyjnymi formami komunikacji marketingowej, co prowadzi do wielu nieporozumień.

Jeżeli chcesz wiedzieć o czym rozmawiają Twoi klienci w internecie, co robią w sieci, czym się interesują, kiedy aktywnie działają w społecznościach i chcesz dowiedzieć się jak wykorzystać te informacje żeby w mediach społecznościowych komunikować się skuteczniej, przyjdź na szkolenie „Modele komunikacji firm w mediach społecznościowych. Po co? co? kto? kiedy? jak? i gdzie? mówi w social mediach?”.

Magdalena Popielewicz