Akademia PRoto - ucz się od najlepszych!

W gąszczu danych z social media

Media społecznościowe to nie tylko technologia, ludzie połączeni w sieć znajomości, problem prywatności użytkowników czy dylemat firm i narzędzie pracy specjalistów ds. komunikacji. To również zbiór ogromnej liczby użytecznych danych.

Jak można te dane wykorzystywać?

Jedna z amerykańskich firm monitorujących media społecznościowe, monitorując Twittera, próbowała przewidzieć sukces filmu wchodzącego na ekrany kin. Sam Twitter podsumowuje rok informując o  najczęściej komentowanych za jego pośrednictwem wydarzeniach. Facebook tworzy zestawienie memów roku, najbardziej lubianych fanpage’y i komentowanych wydarzeń.

Sieci społecznościowe sprawdzają o czym i w jaki sposób najchętniej dyskutowali internauci. Tworzą zestawienia najpopularniejszych, najaktywniejszych użytkowników. Prześcigają się we wprowadzaniu rozwiązań, dzięki którym użytkownik może sprawdzić, czy jest popularny, kto jest zainteresowany publikowanymi przez niego treściami i jakie treści są czytane najchętniej.

Firmy, w zależności od potrzeb i możliwości, mogą wykorzystywać dane z mediów społecznościowych, żeby dowiedzieć się jak o ich usługach czy produktach mówią internauci. Czy wprowadzony na rynek produkt przypadł do gustu użytkownikom sieci społecznościowych? Czego oczekują od produktów i usług firmy i co w jej działalności krytykują?

W zależności od informacji, jakich firma poszukuje w sieciach społecznościowych, ma do dyspozycji wiele narzędzi, za pomocą których, nie tylko wyszuka informacje, ale również odpowie na zapytania klientów, stworzy zestawienie danych, zaprezentuje je na wykresach lub na infografice.

Magdalena Popielewicz