Akademia PRoto - ucz się od najlepszych!

Budżetowanie w PR w 3 aktach, CZĘŚĆ II

Główne osoby dramatu:

Pan EkierkaXls – księgowy agencji KompleksowePR

Pani SłowoSięRzekło – account agencji KompleksowePR

Pan AkcjaKomunikacjaPR manager w firmie JesteśmyLiderem

Pani NicoNasbezNas – dyrektor finansowy w firmie JesteśmyLiderem

Akt 4 czwartek 10.00, biuro agencji KompleksowoPR

Panuje ogólna radość z powodu wygranego przetargu, nawet tradycyjnie zamyśleni accounci uśmiechają się pod nosem. Pojawiła się nawet plotka o możliwej imprezie firmowej.

- Pani SłowoSięRzekło – Wygraliśmy przetarg na obsługę JesteśmyLiderem. W ciągu 2 tygodni mamy dopiąć formalności i rozpocząć współpracę.

- Pan EkierkaXls – Super, gratulacje!!! Jaki tam jest budżet?

- Pani SłowoSięRzekło – Zaproponowaliśmy xylion xylionów ale chcą, żebyśmy pracowali za 3 razy mniej.

- Pan EkierkaXls – Hmm, a kto przy tym projekcie ma pracować i jaki jest zakres usług?

- Pani SłowoSięRzekło – Exec T., Manager W z moim wsparciem oczywiście. Co do usług to w zasadzie klasyk przy zdobywaniu lokalnego poparcia. Trochę trzeba będzie jeździć na Pomorze.

- Pan EkierkaXls – Mamy na te wyjazdy dobrze oszacowane koszty? Żeby nie było tak jak w przypadki klienta ŻyłaZłota, gdzie musieliśmy dopłacać do wyjazdów.

- Pani SłowoSięRzekło – Oszacowaliśmy 5 takich wyjazdów, ale może trzeba będzie więcej jeździć. Co okaże się w praniu.

- Pan EkierkaXls – Słabo to wygląda. Trzeba z klientem negocjować zakres usług. Nie mógłby w projekt zaangażować się jakiś Junior Exec?  Znowu okaże się, że nasi najlepsi ludzie pracują przy mało opłacalnym projekcie.

Akt 5 czwartek 10.00, siedziba JesteśmyLiderem

- Pani SłowoSięRzekło – W zaproponowanym budżecie jesteśmy w stanie zrobić taki zakres usług.

- Pan AkcjaKomunikacja – Mnie nie interesuje Wasz zakres usług. Mnie interesuje efekt w postaci braku protestów lokalnych. Od tego jesteście specjalistami, aby wiedzieć jakimi środkami to najlepiej zrobić. Chciałbym abyście Państwo zaproponowali KPI do projektu.

- Pani SłowoSięRzekło – Naszym zdaniem w zaproponowanym budżecie ogólnie zdefiniowanego KPI jakim jest brak protestów nie da się osiągnąć. Musielibyśmy być na miejscu niemal non stop i prowadzić działania.

- Pan AkcjaKomunikacja – Proszę zatem o informację co jest realne. Budżetu niestety nie można negocjować.

Akt 6 piątek 10.00, siedziba KompleksowoPR

- Pan EkierkaXls – Jakie KPI? Mamy określony zakres usług i za nie klient płaci.

- Pani SłowoSięRzekło – No tak, ale nasze działania muszą przynieść jakiś efekt. Klientowi nie zależy na pustych usługach tylko czymś co mu ułatwi biznes, więc powinniśmy zrobić to, co zaproponowaliśmy na początku tylko w mniejszym budżecie.

- Pan EkierkaXls – Dla mnie budżet jakim dysponuje firma JesteśmyLiderem przy takim czasowym zaangażowaniu ludzi i zakresem usług sprawia, że projekt staje się finansowo mało opłacalny…

- Pani SłowoSięRzekło – Wiem, ale dla nas to pierwszy klient z tego sektora, otwiera nam drzwi do innych firm. Nie możemy tak po prostu powiedzieć, że coś jest nieopłacalne i teraz zrezygnować ze współpracy.  Przecież przetarg został wygrany!

- Pan EkierkaXls – Idź z tym do WielkiegoDyrektora niech on podejmie decyzję i weźmie na siebie odpowiedzialność…

KONIEC

Znasz opisane wyżej sytuacje? Chcesz dowiedzieć się, jak zdobyć informacje potrzebne do stworzenia budżetu? Zastanawiasz się, jakie są typowe pozycje w budżetach PR? Jak rozliczyć projekt? I wreszcie, jak monitorować płynność finansową projektu?


Dowiedz się na szkoleniu "Budżetowanie w PR".

Zapraszam,
Wojciech Waglowski
Fleishman-Hillard