Akademia PRoto - ucz się od najlepszych!

Skąd naprawdę uderza kryzys, czyli o percepcji i rzeczywistości

W powszechnej opinii kryzysy najczęściej budzą skojarzenia z wadą produktu, poważną awarią w fabryce czy zatruciem środowiska. Czasami przywodzą na myśl strajki, redukcje zatrudnienia czy nadużycia wobec pracowników. Rzadziej kojarzą się z błędnymi decyzjami, nadużyciami finansowymi czy pozwami sądowymi.

Tymczasem statystyki wskazują, że w rzeczywistości jest odwrotnie. Tzw. „przestępstwa białych kołnierzyków” to 20%wszystkich kryzysów, podczas gdy wypadki w miejscu pracy czy poważne awarie występują raz na 10 kryzysowych przypadków. Wady produktowe stanowią jedynie 6% wszystkich wydarzeń tego typu, podczas gdy błędy w zarządzaniu to efekt 9 na 100 kryzysów, z którymi zmagają się światowe firmy*.

Wśród większości menedżerów firm w dalszym ciągu panuje również przekonanie, że kryzys to wydarzenie nagłe i nieoczekiwane. I znów ogólny pogląd przegrywa ze statystyką: ponad 61% kryzysów to „kryzysy pełzające”, które zaczynają się od z pozoru nieistotnych problemów, które nie zostały w porę zauważone, przeradzając się w poważne reputacyjne kłopoty.

Planowanie komunikacji kryzysowej warto więc zacząć od identyfikacji listy zagrożeń i oceny ich wpływu na reputację, uwzględniając również zdarzenia, które na pierwszy rzut oka nie wydają się tak oczywiste.

Zapraszam na szkolenie  z PR-u kryzysowego. Odpowiem na nim na wiele pytań, m.in.:

  • Jakich sytuacji należy się wystrzegać i jakie są pożądane wzorce w obliczu sytuacji kryzysowej?
  • Jak zarządzać informacją w tak trudnym okresie?
  • Jak krótko przedstawić swoje stanowisko mediom i nie pozostawić pola do dywagacji?

W trakcie szkolenia odbędą się też praktyczne warsztaty z kamerą:

  • Nagranie „setki interwencyjnej
  • Wywiad z agresywnym dziennikarzem w studio TV

Magda Zwolińska
Account Director
Lighthouse Consultants