Odbiorcom czasowniki kojarzą się z konkretnymi czynnościami, które sami wykonują na co dzień albo o których marzą. Są podstawą wielu związków frazeologicznych czy powszechnie znanych tytułów książek i filmów, które w tytułach możemy z powodzeniem przekształcać...
W uprawianiu skutecznego pitchingu z pewnością pomocne są rozwinięte umiejętności personalne, ale przede wszystkim wymagane jest rzetelne przygotowanie. Nim chwycisz za telefon lub napiszesz wiadomość, przygotuj dobrze grunt pod rozmowę...
Informacja czy metafora? Apel czy gra słów? Styl nagłówków zależy od funkcji, jakie ma pełnić tekst, i naszej intencji...
Poznajcie zestawienie najczęstszych błędów popełnianych przez PR-owców w kontaktach z dziennikarzami według Łukasza Majewskiego...
Uczestnicy dowiedzą się m.in., jak stworzyć wideo, które klienci chcą oglądać; jakie treści wideo angażują użytkowników Facebooka; jak implementować wideo w dotychczasową komunikację marki; jak optymalizować kanał i treści na YouTubie...
Branding, rebranding, refreshment – trzy obcojęzyczne terminy, trzy pojęcia, które od pewnego czasu robią karierę w naszym PR-owo-marketingowym żargonie, ale są – niestety – często mylone, albo używane zamiennie. Szczególnie branding – pod postacią różnych wariacji, jak corporate branding, CEO branding, personal branding, itp. - stał się słowem-wytrychem do opisywania różnorakich krótkotrwałych akcji i kampanii skoncentrowanych na doraźnym efekcie fajerwerku.
Takie podejście to oczywiste nadużycie. Nie wystarczy przecież, aby nagle w obliczu krytyki polityk zaczął odwiedzać ośrodki dla seniorów, czy rozdawać darmową kawę w metrze o 5.00 rano, by mógł z zadowoleniem stwierdzić: „dbam o mój osobisty brand”. Branding to proces tworzony planowo, profesjonalnie, konsekwentnie i z rozmysłem.
Doskonale istotę tego ujmuje klasyczne już dziś ogłoszenie prasowe McGraw-Hill znane jako „I don’t know who you are”. Brzmi ono: „Nie wiem, kim jesteś. Nie znam Twojej firmy. Nie znam produktów Twojej firmy. Nie wiem, co Twoja firma reprezentuje. Nie wiem, kim są klienci Twojej firmy. Nie znam reputacji Twojej firmy. No więc – co chciałeś mi sprzedać?”
A czy rozumiemy różnice między innymi często używanymi pojęciami, z reguły w ich angielskim brzmieniu: corporate branding, a corporate image i corporate identity? Nie wystarczy bowiem, tak jak zrobiło to w ostatnim czasie kilka dużych polskich instytucji – w tym jeden z największych banków oraz ubezpieczycieli, a także policja – zmienić logo, by stwierdzić „dokonaliśmy całkowitego rebrandingu naszej organizacji”, lub „wprowadzamy nowy branding korporacyjny”.
Działanie powierzchowne i wprowadzane ad hoc, poza olbrzymimi kosztami nie generują żadnych pozytywnych rezultatów, o czym boleśnie przekonują się też od czasu do czasu firmy zagraniczne, które postanowią zignorować zasady zmiany marki, koncentrując się jedynie na reklamowych sloganach nadużywających określeń „nowy” „teraz inny”, itp., a pomijając w planowaniu i oczekiwania klientów i rolę własnych pracowników.
Podręcznikowym już anty-przykładem jest tu pewna platforma cyfrowa, która – niewiarygodne! – zrobiła wszystko wbrew sztuce, za co zapłaciła zmasowaną krytyką ze strony klientów i mediów oraz wymiernymi stratami wizerunkowymi. Zabrakło chyba w tym procesie głosu PR, a może PR został zignorowany lub sam poddał się hura-optymistycznym wizjom zarządu. Przyznać przecież należy, że specjaliści od komunikacji, PR, marketingu, promocji, itp., zbyt często sami koncentrują się na efektownym grand entree, a zbyt mało na popartym badaniami zarządzaniu projektowym. Każda instytucja, firma czy osoba publiczna powinna wiedzieć, po co chce ewentualnych zmian, jakich i kiedy; zmiana wizerunku marki czy organizacji to nie przemalowanie mieszkania czy przestawienie kilku mebli – i ot!, mamy coś nowego……
Branding, rebranding i brand refreshment to procesy, które należy umiejętnie przygotować, a potem skutecznie nimi zarządzać. Budującym w tym kontekście jest fakt, że niektóre dobre uczelnie wyższe kształcące PR-owców zaczęły już w ramach programów studiów wprowadzać odrębny obowiązkowy przedmiot „zarządzanie projektowe”, rozumiejąc potrzeby i nowe wymogi naszej profesji.
Zapraszam na szkolenie
Zbigniew Lazar
Nowość w Akademii PRoto! Ty – sam wybierasz (...). My – dajemy Tobie w pakiecie 30% rabatu od ceny regularnej.
Wystartowałeś z własną firmą? Masz głowę pełną pomysłów na innowacje, ale myśli zaprząta Ci promocja swoich produktów lub usług? Chcesz więcej wiedzieć o PR, ale...
Od 9 września jest dostępny nowy moduł w kursie internetowym Akademii PRoto – „Copywriting – skuteczna komunikacja za pomocą słów”. Autorem modułu jest Joanna Delbar, Prezes Agencji Public Relations Telma Group Communications, wiceprezes Związku Firm Public Relations.