Publikacje

zdobądź kierunkowe wykształcenie bez wychodzenia z domu!

 

AKTUALNOŚCI

  •  
  • Pustka w tytule? Wypełnij ją czasownikiem!
  • Odbiorcom czasowniki kojarzą się z konkretnymi czynnościami, które sami wykonują na co dzień albo o których marzą. Są podstawą wielu związków frazeologicznych czy powszechnie znanych tytułów książek i filmów, które w tytułach możemy z powodzeniem przekształcać...

  • Więcej...
  •  
  • 6 skutecznych pomysłów na rozpoczęcie budowy relacji z dziennikarzami
  • W uprawianiu skutecznego pitchingu z pewnością pomocne są rozwinięte umiejętności personalne, ale przede wszystkim wymagane jest rzetelne przygotowanie. Nim chwycisz za telefon lub napiszesz wiadomość, przygotuj dobrze grunt pod rozmowę...

  • Więcej...
  •  
  • Nagłówki ze stylem
  • Informacja czy metafora? Apel czy gra słów? Styl nagłówków zależy od funkcji, jakie ma pełnić tekst, i naszej intencji...

  • Więcej...
  •  
  • Co irytuje dziennikarzy?
  • Poznajcie zestawienie najczęstszych błędów popełnianych przez PR-owców w kontaktach z dziennikarzami według Łukasza Majewskiego...

  • Więcej...
  •  
  • 31 maja - nowy termin szkolenia z wideo marketingu
  • Uczestnicy dowiedzą się m.in., jak stworzyć wideo, które klienci chcą oglądać; jakie treści wideo angażują użytkowników Facebooka; jak implementować wideo w dotychczasową komunikację marki; jak optymalizować kanał i treści na YouTubie...

  • Więcej...

Znaczenie relacji inwestorskich dla firm debiutujących na rynku NewConnect

Autor:Monika Gapsa, senior account executive, ITBC Communication

Na rynku NewConnect notowanych jest ponad 400 spółek, z czego aż 75 zadebiutowało w samym 2012 roku. Firmy te są z reguły niewielkie i bardzo często w początkowej fazie rozwoju, a pozyskany kapitał pozwala na wzrost ich potencjału. Rynek NewConnect skierowany jest nie tylko do małych i średnich przedsiębiorstw, ale również do start-upów, które dopiero zaczynają budować swoją pozycję na rynku. Większość z nich nie prowadziła nigdy aktywnych działań komunikacyjnych z rynkiem i nie miała do czynienia z public relations. Jednak, aby wyróżnić się spośród kilkuset przedsiębiorstw, należy skupić się na stałej i skutecznej komunikacji z rynkiem finansowym. Relacje inwestorskie są ważne na każdym etapie oferty i nie mogą być pomijane przez spółkę, ponieważ to działa tylko na jej niekorzyść.

Wśród inwestorów na NewConnect największą grupę stanowią inwestorzy indywidualni. Ich udział w obrotach, mimo że systematycznie maleje, to wciąż jest znaczący i stanowi ponad 70 proc. To oni są trzonem rynku i często decydują o powodzeniu kolejnych emisji. W porównaniu do inwestorów instytucjonalnych, którzy zainteresowani są przede wszystkim spółkami o dużej płynności finansowej, inwestorzy indywidualni szukają przede wszystkim ciekawych możliwości inwestycyjnych oraz firm z ponadprzeciętnym poziomem wzrostu, niejednokrotnie licząc na szybki zysk. Dlatego też tak ważna jest komunikacja, stymulowanie zainteresowania spółką oraz budowanie zaufania, poprzez przejrzystość i systematyczność informacyjną.

W pierwszym etapie, czyli przed debiutem w interesie przedsiębiorstwa i jego autoryzowanego doradcy jest zbudowanie rozpoznawalności firmy i zainteresowanie rynku nowym projektem inwestycyjnym. W tym celu należy pokazać atrakcyjność spółki i jej potencjał, poprzez prezentację strategii działania tzw. investment story. Największym zainteresowaniem cieszą się informacje o bieżącej i przyszłej działalności firmy, jednak – co należy mocno zaakcentować – te wiadomości są tylko punktem wyjścia do inwestora. Wszyscy patrzymy w przyszłość i analizując podmiot, w który chcemy zainwestować, musimy znać jego plany rozwoju. Stąd tak ważne są publikacje prognoz, opisy realizowanych projektów i korzyści skali z nich wynikających. Inwestorzy chcą wiedzieć, czym kieruje się zarząd podejmując kolejne strategiczne decyzje w przedsiębiorstwie i na co zamierza wykorzystać pozyskany kapitał.

Kluczową rolą działań IR jest w pierwszej kolejności regularna i przystępna komunikacja z uczestnikami rynku podczas emisji akcji i prezentacja oferty potencjalnym inwestorom. Następnie rzetelne wypełnianie obowiązków informacyjnych. Na tym etapie często pojawiają się jednak problemy. Spółki zaprzestają jakiejkolwiek komunikacji zaraz po debiucie. Jest to karygodny błąd, który negatywnie wpływa na postrzeganie firmy. Jasny, sumienny przekaz informacji oraz dwustronna komunikacja i chęć dialogu kreują wizerunek spółki godnej zaufania oraz, co najważniejsze, budują lojalność wśród inwestorów. Utrzymanie zainteresowania przedsiębiorstwem, szczególnie podczas zawirowań rynkowych, jest dziś najważniejszym zadaniem dla wszystkich zajmujących się relacjami inwestorskimi i komunikacją finansową.

Zachowanie wysokiej jakości relacji inwestorskich dla spółek z rynku alternatywnego powinno być priorytetem. Komunikacja prowadzona przy wsparciu innych podmiotów – autoryzowanego doradcy i agencji PR/IR - pozwala na zachowanie wysokich standardów dialogu z inwestorami, a tym samym na realizację postawionych przed debiutem celów - pozyskanie kapitału, rzetelną wycenę spółki oraz realny wzrost wartości firmy.

Polski rynek wciąż się edukuje. Trudno podczas jednego spotkania przekonać zarządy, że komunikacja z rynkiem może chociażby pozytywnie wypłynąć na wycenę ich spółek. Bardzo często można się spotkać z ich opinią, że przecież wyniki mówią same za siebie i nie trzeba już nic więcej komunikować. A przecież wyniki to tylko punkt wyjścia do rozmowy o przyszłości i planach rozwoju spółki, które są tak ważne dla inwestorów. Dlatego nie zamykajmy się na komunikację. Rzetelnie prowadzone relacje inwestorskie są kluczem do serc inwestorów.

 
 

NOWOŚCI

  •  
  • Sprawdź PAKIET DLA INDYWIDUALISTÓW!

    Nowość w Akademii PRoto! Ty – sam wybierasz (...). My – dajemy Tobie w pakiecie 30% rabatu od ceny regularnej.

  • Więcej...
  •  
  • PR dla start-upów. Nowy pakiet w kursie internetowym!
  • Wystartowałeś z własną firmą? Masz głowę pełną pomysłów na innowacje, ale myśli zaprząta Ci promocja swoich produktów lub usług? Chcesz więcej wiedzieć o PR, ale...

  • Więcej...
  •  
  • Copywriting – skuteczna komunikacja za pomocą słów. Nowy moduł w kursie internetowym!
  • Od 9 września jest dostępny nowy moduł w kursie internetowym Akademii PRoto – „Copywriting – skuteczna komunikacja za pomocą słów”. Autorem modułu jest Joanna Delbar, Prezes Agencji Public Relations Telma Group Communications, wiceprezes Związku Firm Public Relations.

     

  • Więcej...