Odbiorcom czasowniki kojarzą się z konkretnymi czynnościami, które sami wykonują na co dzień albo o których marzą. Są podstawą wielu związków frazeologicznych czy powszechnie znanych tytułów książek i filmów, które w tytułach możemy z powodzeniem przekształcać...
W uprawianiu skutecznego pitchingu z pewnością pomocne są rozwinięte umiejętności personalne, ale przede wszystkim wymagane jest rzetelne przygotowanie. Nim chwycisz za telefon lub napiszesz wiadomość, przygotuj dobrze grunt pod rozmowę...
Informacja czy metafora? Apel czy gra słów? Styl nagłówków zależy od funkcji, jakie ma pełnić tekst, i naszej intencji...
Poznajcie zestawienie najczęstszych błędów popełnianych przez PR-owców w kontaktach z dziennikarzami według Łukasza Majewskiego...
Uczestnicy dowiedzą się m.in., jak stworzyć wideo, które klienci chcą oglądać; jakie treści wideo angażują użytkowników Facebooka; jak implementować wideo w dotychczasową komunikację marki; jak optymalizować kanał i treści na YouTubie...
Autor:Michał Sałajczyk, aplikant adwokacki, Kancelaria Leśnodorski Ślusarek i Wspólnicy sp.k
Media stanowią jedno z głównych narzędzi pracy w branży PR. W marketingu można posługiwać się nimi zarówno od strony „aktywnej” (tworząc informacje prasowe czy publikując przeglądy prasy), jak i „pasywnej” (analizując materiały z mediów, np. w ramach badania skuteczności kampanii). Nierzadko w działalności marketingowej ma miejsce posługiwanie się materiałami, głównie prasowymi, cudzego autorstwa. Jak tego rodzaju działalność reguluje prawo autorskie? W jakim zakresie dopuszczalne jest posługiwanie się takimi publikacjami? Czy należy prosić autora o zgodę?
Każdy utwór podlega ochronie prawa autorskiego. Jako generalną zasadę przyjmuje się, że korzystać z utworu może tylko jego twórca, a wykorzystanie utworu przez osoby trzecie powinno następować za jego zgodą. W związku z tym generalnie nie można rozpowszechniać cudzych utworów bez zgody autora. Od tej reguły jest szereg różnego rodzaju wyjątków, jednak dość rzadko można je zastosować w działalności marketingowej.
Oczywiście, istnieją bardzo różne sposoby i formy korzystania z utworów w branży PR. W niniejszym artykule z braku miejsca omówiono jedynie te najczęściej spotykane, tj. publikowanie utworów na stronach internetowych firm oraz innych materiałach reklamowych i promocyjnych, cytowanie we własnych komunikatach dla mediów, korzystanie z utworów w ramach analizy rynku.
Dzieła niechronione
Po pierwsze, pewne kategorie dzieł z góry uznaje się za niechronione prawem autorskim. Oznacza to, że można z nich korzystać absolutnie dowolnie – np. w całości kopiować, umieszczać we własnych materiałach i rozpowszechniać na dowolne sposoby. W dziedzinie marketingu szczególnie użyteczna wydaje się jedna z kategorii dzieł wymienionych w ustawie jako niechronione, a mianowicie „proste informacje prasowe”. Za proste informacje prasowe uznaje się m.in. krótkie (kilkuzdaniowe) artykuły o aktualnych wydarzeniach (newsy), notowania giełdowe, komunikaty czy prognozę pogody. Korzystając z tych materiałów trzeba tylko pamiętać, by rzeczywiście korzystać z „informacji prasowych”, samej relacji o wydarzeniach. Prostą informacją prasową nie będzie już bowiem np. kilkuzdaniowy komentarz redakcyjny.
Korzystanie z utworów i informacji
To, że mamy do czynienia z utworem (a więc dany materiał nie stanowi np. prostej informacji prasowej) nie znaczy jeszcze, że każdy przypadek korzystania z niego wymaga zgody twórcy. Po pierwsze, zawsze mamy pełne prawo korzystać z rozpowszechnionego utworu, gdy sami nie prowadzimy jego rozpowszechniania. Dlatego działanie takie jak np. przygotowywanie na podstawie opublikowanych utworów analiz efektów kampanii w mediach, jest całkowicie dopuszczalne i nie wymaga niczyjej zgody.
Po drugie, trzeba pamiętać, że prawo autorskie chroni jedynie sposób wyrażenia treści, a nie treść samą w sobie. Oznacza to, że zamieszczenie pewnej informacji w utworze nie powoduje, że posługiwanie się taką informacją jest zabronione. Nie dochodzi wtedy do rozpowszechniania utworu. Dlatego jak najbardziej można we własnych utworach opisywać zdarzenia, które wcześniej relacjonowały media i dopóki posługujemy się wyłącznie informacjami, a nie samą relacją, to jest to bezpieczne z perspektywy praw autorskich. Naturalnie, niekiedy trudno będzie oddzielić informacje od ich opisu, więc trzeba tu zachować pewną ostrożność.
Niektóre formy dozwolonego użytku
Jeżeli korzystamy z utworu, a użycie wykracza poza wykorzystanie faktów, wciąż w pewnych sytuacjach nie musimy mieć zgody twórcy. Może bowiem jeszcze zachodzić jedna z sytuacji, gdy określony sposób korzystania z utworu został uznany przez ustawodawcę jako działalność dozwolona także bez zgody twórcy – tzn. pewna forma dozwolonego użytku.
Jedną z bardziej znanych postaci dozwolonego użytku jest prawo cytatu, które pozwala umieścić we własnym utworze fragment cudzego dzieła. Niestety, możliwości wykorzystania prawa cytatu w dziedzinie PR są mocno ograniczone. Cytować można jedynie we własnych utworach, z podaniem źródła i tylko w celu „uzasadnionym wyjaśnianiem, analizą krytyczną, nauczaniem lub prawami gatunku twórczości”. Ponadto, cytaty nie mogą stanowić głównego elementu czyjegoś utworu – powinny być tylko jego stosunkowo niewielką częścią. Dla branży reklamy i promocji wskazane ograniczenia sprawiają, że w zasadzie nigdy nie będzie można uzasadnić cytatu. Działania reklamowe i PR generalnie nie służą bowiem wyjaśnianiu, analizie czy nauczaniu o promowanych zjawiskach, tylko właśnie ich reklamie i promocji. Zwykle uważa się, że nie można też uznawać całej branży reklamy jako odrębnego „gatunku twórczości”, w ramach którego można by swobodnie posługiwać się cytatami. Poza nielicznymi wyjątkami, takimi jak np. cytowanie fragmentów publikacji w sprostowaniu informacji prasowej, korzystanie z prawa cytatu w działalności marketingowej jest nieuzasadnione, więc każdorazowo w celu cytowania potrzebna będzie zgoda autora cytowanej wypowiedzi. Oznacza to, że prawem cytatu nie można też obronić np. funkcjonowania działu „media o nas” na stronach internetowych firm i instytucji.
Z prawem cytatu bywa niekiedy mylone przysługujące prasie, radiu i telewizji prawo do rozpowszechniania przeglądów prasy i krótkich streszczeń opublikowanych artykułów. Oprócz zamkniętego katalogu podmiotów, jakie mogą tak korzystać z utworów, tego rodzaju eksploatację prasa, radio i telewizja mogą prowadzić wyłącznie w celu informacyjnym. Z tych względów możliwość prezentowania przeglądów publikacji w branży PR jest ograniczona.
Jak działać w zgodzie z prawem autorskim?
W opisanych wyżej przypadkach z materiałów można było korzystać zgodnie z prawem i bez niczyjej zgody. Nie jest to katalog wyczerpujący – istnieją także inne, nieomówione tutaj przypadki tego rodzaju okoliczności. Co można jednak zrobić, gdy tego rodzaju sytuacja nie zachodzi? Jak można prowadzić działalność PR w zgodzie z prawem autorskim?
Oczywiście zawsze można zwrócić się do dysponenta praw autorskich – zwykle autora danej publikacji albo wydawcy określonego czasopisma – o zgodę na wykorzystanie tego materiału lub jego fragmentu. W przypadku niektórych mediów i sposobów korzystania z materiałów może się okazać, że odpowiednią zgodę można uzyskać bez ponoszenia opłat – publikowanie materiałów np. z logo gazety i odnośnikiem do całego tekstu może mieć walor promocyjny także dla drugiej strony. W obrocie prawnym nie są rzadkością umowy barterowe, w których jedna ze stron zezwala na publikowanie fragmentów artykułów w zamian za tego rodzaju promocję.
Niniejszy artykuł ma charakter ogólny, uproszczony i nie wyczerpuje tematu korzystania z cudzych materiałów w działalności PR. Ocena prawna danego przypadku może być w specyficznych okolicznościach odmienna od zaprezentowanej powyżej. Mówiąc najbardziej ogólnie, jako zasadę postępowania przy korzystaniu z zewnętrznych publikacji należy przede wszystkim przyjąć ostrożność. Zawsze lepiej zawczasu zapewnić sobie bezpieczeństwo prawne, niż później ponosić konsekwencje ewentualnych zaniechań.
Nowość w Akademii PRoto! Ty – sam wybierasz (...). My – dajemy Tobie w pakiecie 30% rabatu od ceny regularnej.
Wystartowałeś z własną firmą? Masz głowę pełną pomysłów na innowacje, ale myśli zaprząta Ci promocja swoich produktów lub usług? Chcesz więcej wiedzieć o PR, ale...
Od 9 września jest dostępny nowy moduł w kursie internetowym Akademii PRoto – „Copywriting – skuteczna komunikacja za pomocą słów”. Autorem modułu jest Joanna Delbar, Prezes Agencji Public Relations Telma Group Communications, wiceprezes Związku Firm Public Relations.